התנועה לאיכות השלטון: "לאור הימים האחרונים, על אייל גבאי, המומחה לבחינת הסדר החובות של אי.די.בי אחזקות, להתנגד באופן חד-משמעי לסעיפי הפטור ושימור השליטה"

התנועה לאיכות השלטון: "לאור הימים האחרונים, על אייל גבאי, המומחה לבחינת הסדר החובות של אי.די.בי אחזקות, להתנגד באופן חד-משמעי לסעיפי הפטור ושימור השליטה"

הסדר החובות של אי.די.בי אחזקות עלול לשמר את שליטתו של מר נוחי דנקנר בחברה, ולפטור אותו ואת החברה מכל אחריות לאירועים שהתרחשו עובר לקריסת החברה.
הסדר החובות של אי.די.בי אחזקות עלול, על פי הפרסומים, לכלול פטור מאחריות בגין כל פעולה שקדמה לחתימת ההסדר, ולשמר את שליטתו של מר נוחי דנקנר בחברה. התנועה לאיכות השלטון קוראת לאייל גבאי לנקוט בעמדה חד-משמעית, ברורה ונוקבת: אין לאפשר שימוש בסעיפי הפטור, ואין להתיר לבעלי המניות הנוכחיים לשמר את שליטתם בחברה.
סעיפים כאלו סותרים את תקנת הציבור: הנושים – ציבור בלי שם ופנים, ציבור מוחלש וחסר מידע מתאים – נדרשים לוותר מראש על זכותם לגשת לערכאות. שימור השליטה אף עומד בניגוד לעקרונות היסוד של הליכי חדלות פירעון: ברירת המחדל היא שבעלי המניות ונושאי המשרה, אשר תחת שרביטם נפגעו כספי הנושים, יפסידו את זכויותיהם ויורחקו מכל תפקיד בחברה.
מעבר לכך, שימור השליטה והפטור מאחריות נראים חשודים במיוחד בנסיבותיה של אי.די.בי אחזקות: נגד החברה הוגשו לפחות שתי בקשות לאישור תובענה נגזרת, ונגד בעל השליטה מתנהלת חקירה של הרשות לניירות ערך. בנוסף, חלקים מרכזיים בהסדר אפופים בענן של חוסר וודאות: האם תוסר הערת עסק חי מעל דו"חות החברה? האם יינתנו ערובות מתאימות להבטחת הזרמת ההון לחברה בעתיד? והאם ההסדר הוא בר-קיימא, לנוכח הקשיים הפיננסיים בפירמידת אי.די.בי כולה (כגון חובותיה של אי.די.בי פיתוח, גנדן וטומהוק)?
כיצד ייתכן שחרף שובל החשדות אשר נשרך מאחורי אי.די.אחזקות, וחרף חוסר הבהירות ביחס לעתידה העסקי, בעל השליטה ימשיך לשבת על כסאו – ואף יזכה לחסינות מתביעות? הסדר החובות של אי.די.בי אחזקות הוא המבחן המשמעותי הראשון לעבודתו של המומחה. כל שחקני המפתח עוקבים אחר המתרחש בשבע עיניים. מן הראוי לקבוע כאן סטנדרטים גבוהים, אשר ישמשו אמת מידה לכל הסדר עתידי.
התנועה לאיכות השלטון קוראת לאייל גבאי להשתמש בסמכויותיו ולהבהיר לכל השחקנים המעורבים: שימור שליטה ופטור מתביעות הם חטוטרת בלתי-קבילה על גבם של הסדרי חוב. יש לגבש הסדר חובות אשר יתבסס על ההנחה הראויה לפיה חובות צריך לשלם, ולא על ההנחה הפסולה לפיה חובות אפשר לשלם. הסדר שיבטיח כי מי שמפר את התחייבויותיו – ישלם מחיר, ולא יקבל פרסים ומתנות. הסדר שיגן על טובת החוסכים שהלוו לחברה כספים, ולא לטובת בעלי הון המחפשים כל דרך לחמוק מתשלום חובם. הסדר שישמר את זכויות הנושים, ולא יעניק חסינות לבעלי השליטה ונושאי המשרה.