בג"ץ למדינה : להשיב לתנועה לאיכות השלטון תוך 30 יום האם תוקם ועדה שתבחן את שאלת האחזקות האלכסוניות בשוק התקשורת

בג"ץ למדינה : להשיב לתנועה לאיכות השלטון תוך 30 יום האם תוקם ועדה שתבחן את שאלת האחזקות האלכסוניות בשוק התקשורת

בדיון היום בפני בג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון בבקשה להורות לממשלת ישראל להקים ועדה שתבחן את שאלת האחזקות האלכסוניות בשוק התקשורת הורה בג"ץ למדינה להשיב לתנועה תוך 30 יום האם תוקם ועדה שתבחן את שאלת האחזקות האלכסוניות בשוק התקשורת ובכפוף לכך נמחקה העתירה בהסכמת התנועה.

לפני כשנה הגישה התנועה עתירה שעניינה הכשלים הנובעים מ"אחזקות אלכסוניות" – שוק התקשורת, "כיכר העיר" של החברה הדמוקרטית, נשלט כיום על ידי מספר מועט של אילי הון, אשר שולטים בפירמידה של חברות הכוללות חברות ריאליות ופיננסיות ובחרו להרחיב את עסקיהם לתחום התקשורת, בצד עסקיהם הרבים הנוספים.

בעתירתה עמדה התנועה על כך שתמונה זו משקפת מציאות מסוכנת מאחר ובעל אתר חדשות יכול למנוע באתר הבעת ביקורת על עסקים נוספים שבבעלותו. כך נוצר מצב בו כלי תקשורת הופך כבול בשלשלאות כבדות לרצון בעל השליטה בו, תוך פגיעה בוטה וחריפה בחופש הביטוי, באפשרות להביע ביקורת ובחופש התקשורת הבסיסי ביותר.

מצב זה, בו מתקיימות אחזקות אלכסוניות בתחום התקשורת גורם לצמצום הביקורת הפנימית על השלטון ובין אמצעי התקשורת ובין עצמם, ולצמצום הביקורת על בעלי השליטה באמצעי התקשורת. זאת ועוד, שוק תקשורת שאינו חופשי עלול להוביל גם לטשטוש ההפרדה בין הון לשלטון, כאשר ריכוזיות השליטה של אמצעי התקשורת מרחיבה את השפעתם של השולטים בה אל מעבר לתחום הלגיטימי של ביקורת וסיקור תקשורתיים. מצב זה מוביל לצמצום מגוון דעות ציבורי, מאחר ושליטה ריכוזית באמצעי התקשורת מונעת הפצת מידע לאזרחי המדינה תוך ערעור פעולתו של המשטר הדמוקרטי.

לאור דברים חמורים אלו, ובעקבות המלצות ועדת הריכוזיות עתרה התנועה לבית המשפט העליון וביקשה כי יורה לממשלה לבחון את הנושא, מאחר ועד כה לא התקיימה כל בדיקה ממצה.
בעקבות הגשת העתירה על המדינה לשקול את בקשת התנועה ולהשיב תוך 30 יום האם תוקם ועדה שתבחן את שאלת האחזקות האלכסוניות בשוק התקשורת. בכפוף לכך נמחקה העתירה בהסכמת התנועה.