התנועה למען איכות השלטון: יש להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הסדרי החוב

התנועה למען איכות השלטון: יש להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הסדרי החוב

"יש לבדוק את הקשר בין מבנה פירמידאלי, עסקאות בעלי עניין ובעלויות צולבות לבין הסדרי החוב; את תהליכי קבלת ההחלטות בבנקים, בגופים המוסדיים ובגופי הפיקוח; ואת השאלה האם קיימים כשלי השוק שמאפשרים את היווצרותם של הסדרי חוב פגומים ומוטים"
התנועה למען איכות השלטון פנתה היום לראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה בקריאה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת תופעת הסדרי החוב במשק הישראלי. זאת בהמשך להודעת שר האוצר ונגיד בנק ישראל לפיה תוקם ועדה לבחינת הנושא. לשיטת התנועה, הקמת ועדה הינה צעד מבורך, אך לנוכח החשיבות הציבורית של הנושא, מורכבותן של הסוגיות שעל הפרק, וההשקה בין תופעת הסדרי החוב לסוגיית הריכוזיות וגרורותיה – נדרש מהלך מתואם שלו יהיו שותפים כל מקבלי ההחלטות הרלבנטיים.
במכתבה מציינת התנועה לאיכות השלטון, כי מיליארדי שקלים מכספי הציבור כבר ירדו לטמיון. מיליארדים נוספים צפויים ללכת בעקבותיהם. בעלי שליטה מנצלים את כוחם כדי לכפות על הנושים תספורת כואבת, ובמקביל שומרים על מעמדם כבעלי שליטה וזוכים לחסינות מתביעות. ענפי משק רבים חשופים לזעזועים, לנוכח החשש מקריסת קבוצה עסקית גדולה. וברקע מרחף ענן של חשדות וסימני שאלה, בשל הקשר ההדוק שבין תופעת הסדרי החוב לתופעת הריכוזיות במשק.
לדעת התנועה על הועדה לבחון את הפגיעה שמסבים ההסדרים לכספי הציבור הרחב; את הקשר בין מבנה פירמידאלי, עסקאות בעלי עניין ובעלויות צולבות לבין הסדרי החוב; את תהליכי קבלת ההחלטות בבנקים, בגופים המוסדיים ובגופי הפיקוח; ואת השאלה האם קיימים כשלי השוק שמאפשרים את היווצרותם של הסדרי חוב פגומים ומוטים.