החוק לעידוד השקעות הון פשט את הרגל

החוק לעידוד השקעות הון פשט את הרגל

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לשר הכלכלה ושר האוצר בדרישה לשינוי יסודי בחוק לעידוד השקעות הון, שחדל לשרת את התכליות לשמן חוקק, בכלל זה הענקת 2.5 מיליארד שקלים לעידוד ופיתוח תעשייה לחברות שלא עמדו בהתחייבויותיהן
על רקע פרסום דו"ח מנהל הכנסות המדינה ביחס ליישום החוק לעידוד השקעות הון בעשור הקודם, פנתה התנועה לאיכות השלטון לשר הכלכלה ושר האוצר בקריאה לשינוי יסודי בחוק לעידוד השקעות הון, שלדברי התנועה חדל מלשרת את התכליות לשמן נחקק.
לטענת התנועה לאיכות השלטון, המדינה העניקה מיליארדים במסלול המענקים המובנה בחוק, אך ללמעלה ממאתיים חברות שקיבלו מענקים בהיקף של למעלה משני מיליארד שקלים ושלא עמדו בהתחייבויותיהן כלפי מרכז ההשקעות, לא בוטלו כתבי האישור מכוחם הוענקו להם המענקים, והמדינה כלל לא דרשה את הכסף חזרה. וגם במקרים בהם נדרש הכסף חזרה- לא נעשו מאמצי גבייה ממשיים. יש לציין כי במסגרת עתירה שהגישה התנועה נגד המדינה, מתנהל כיום שיח בין נציגי מרכז ההשקעות לבין התנועה לשיפור הליכי הפיקוח על מתן המענקים ושקיפות בחשיפת המידע לציבור.
עוד מזכירה התנועה לאיכות השלטון את סוגיית הרווחים הכלואים שעמדה במוקד השיח הציבורי זה מכבר, ומדגימה, לטענתה, את הכשל שהיה טמון בנוסח החוק, שאפשר לחברות ליהנות מהטבות מס בהיקפים של מיליארדים ובד בבד להימנע מהשקעת הרווחים הפטורים ממס חזרה בישראל- תכליתה המקורית של ההטבה.
התנועה לאיכות השלטון מציינת כי לאורך השנים קמו וועדות וצוותי חשיבה רבים, שעמלו על בחינת יישום החוק, ונדמה כי התוצאה נותרת ללא שינוי. כך, מצוינים במכתב מסקנות ועדת שני משנת 2010 לפיהן החוק מיטיב בעיקר עם החברות הגדולות; דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שקובע כי החוק מנציח את הפערים בין המרכז לפריפריה ומגדיל את הריכוזיות במשק; דו"ח ועדת בן בסט המתאר את החוק "כמיושן, החייב רפורמה יסודית".
לדברי עו"ד נילי אבן-חן, סמנכ"ל כלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון: "בשעה שאזרחי ישראל נדרשים להדק חגורות לנוכח גזירות וקיצוצים קשים, לא ניתן לקבל מצב עניינים לפיו חברות ענק משלמות שיעורי מס כה נמוכים- זהו כשל במדיניות ואין לכך הצדקה. נדרש שינוי יסודי בחוק כך שישרת את כלל רובדי המשק הישראלי, במרכז ובפריפריה, באופן שוויוני ומאוזן שבו העלות אינה עולה על התועלת ונעשה שימוש ראוי במיליארדים מכספי הציבור".