דיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה בעניין נצרת עילית (1.5.2013)

דיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה בעניין נצרת עילית (1.5.2013)

דיון הוועדה כפי שהתנהל מהווה מסר של חוסר אמון ותמיכה במבקר המדינה ובנציבות תלונות הציבור; מסר מחליש ומרתיע לשומרי הסף שלא לעמוד על משמר החוק אם יפגע הדבר ביחסיהם עם ראש העירייה
התנועה לאיכות השלטון, המייצגת מזה כשלוש שנים את גזבר עיריית נצרת עילית ואת היועצת המשפטית בעירייה, פנתה היום אל חברי הוועדה והדגישה כי מערכת היחסים בין ראש העירייה לשומרי הסף אינה פשוטה, בלשון המעטה. ברם, מצב זה נגרם בשל התנהלותו, מעשיו ובאחריותו של ראש העירייה ובשל העובדה הפשוטה ששומרי הסף עשו את עבודתם נאמנה – ושמרו על החוק וכללי המנהל התקין, בעשרות מקרים ומאות התנהלויות. טענות אלו עלו ע"י מבקר המדינה; נציבות תלונות הציבור; המשטרה; החלטות בית המשפט והיועץ המשפטי של משרד הפנים.
התנועה לאיכות השלטון מציינת בפני חברי הוועדה , כי מצער היה לגלות שדווקא בוועדה לענייני ביקורת המדינה, התנהל הדיון כולו כמעט במנותק ממצאי דוח המבקר או ממצאי נציבות תלונות הציבור, כאילו עמדו שתי גרסאות זו של ראש העירייה וזו של שומרי הסף – שטרם נבחנו, נבדקו והוכרעו לגופן. זאת בפרט נוכח התנהלותו המשתלחת, המזלזלת, והבלתי מכובדת של ראש העירייה כלפי גורמי הביקורת, ובראשם משרד מבקר המדינה, התנהלות שלכשעצמה היתה צריכה לקבל גינוי מפורש ובלתי מתפשר מצד הוועדה לענייני ביקורת המדינה. כאמור, לא כך הם פני הדברים.
במיוחד מקומם סעיף 4 לסיכום הדיון בו ביקשה הוועדה ממבקר המדינה "לשקול אם מתן צו הגנה לגזבר וליועצת המשפטית בעירייה מהווים פתרון הולם למצב". אחרי 3 וחצי שנות בדיקה; מאות מסמכים ותגובות; פגישות עם הצדדים, כמו גם דיונים בנוכחות הצדדים ואף במעמד מבקר המדינה (הקודם) עצמו; והחלטה סדורה ומנומקת של מבקר המדינה המפרטת את נימוקיו למתן הצו, מבקשת הוועדה אחרי דיון של שעה – רווי פרובוקציות ומניפולציות מצידו של ראש העירייה, לבחון את החלטת המבקר לעניין צווי ההגנה?
מהלך שכזה מצידה של הוועדה, מהווה מסר של חוסר אמון ותמיכה במבקר המדינה ובנציבות תלונות הציבור; מסר מחליש ומרתיע לשומרי הסף שלא לעמוד על משמר החוק אם יפגע הדבר ביחסיהם עם ראש העירייה; וחמור מכל מעניק בכך רוח גבית לכל מעשיו הבלתי תקינים, והבלתי ראויים של ראש העירייה ובכלל כך הלנת שכר לעובדיו – אותה הלנת שכר בגינה נזף יו"ר הוועדה, ובצדק נזף, בנציגי משרד הפנים, על שלא טרחו להתערב ולתקן את הכשל שיצר ראש העירייה – הוא ולא אחר.