יש לאסור על החזקה צולבת של תאגיד ריאלי ממונף יחד עם גוף פיננסי

יש לאסור על החזקה צולבת של תאגיד ריאלי ממונף יחד עם גוף פיננסי

לקראת הדיון הראשון מחר (יום א) בהצעת חוק הריכוזיות, מציעה התנועה לאיכות השלטון לאסור על גוף פיננסי להחזיק בתאגיד ריאלי ממונף, שההון העצמי שלו נמוך מ-50%.
הצעת חוק הריכוזיות, שתובא ביום ראשון לוועדת הכספים, כוללת איסור על החזקות צולבות: איסור על תאגיד ריאלי לשלוט בגוף פיננסי, ואיסור על פירמידה לכלול בתוכה בו-זמנית הן תאגיד ריאלי והן גוף פיננסי.
אלא שעל פי הצעת החוק, האיסור על החזקות צולבות יחול רק על תאגיד ריאלי משמעותי. מגבלה זו איננה אפקטיבית. היאתאפשר לגופים רבים במשק להמשיך בהחזקה צולבת של נכסים פיננסיים וריאליים.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי יש לאסור על אחזקות צולבות כבר מהשקל הראשון. זאת בהמשך לניתוח המעמיק של ועדת הריכוזיות, אשר הסבירה בהרחבה ובפירוט מהם הסכנות והעיוותים שכרוכים באחזקות הצולבות – סכנות ועיוותים שאינם תלויים בגודלו של התאגיד הריאלי.
כל עוד הצעת החוק איננה מקבלת נקודת מוצא זו, לכל הפחות ישלאסור החזקה צולבת של גוף פיננסי עם תאגיד ריאלי ממונף.
הטעם לכך הוא פשוט: מינוף גבוה= סיכון גבוה. בעל שליטה ממונף יעשה מאמץ רב על מנת להזרים כספים לתאגיד הממונף.הכספים שהופקדו למשמרת אצל הגוף הפיננסי – הופכים פיתיון נוצץ שקשה לעמוד בפניו. הסיכון המוסרי מתעצם שבעתיים. החשש מפני ניצול לרעה של משאבי הגוף הפיננסי – הולך וגדל. במילים אחרות:ככל שהתאגיד הריאלי ממונף יותר, הקשר הגורדי בינו לבין הגוף הפיננסי הוא מסוכן יותר.
מסיבה זו, התנועה מציעה לאסור על החזקה צולבת של תאגיד ריאלי ממונף. תאגיד ריאלי ממונף, שלרשותו הון עצמי נמוך (פחות מ-50% מערך המאזן),לא יורשה להחזיק בגוף פיננסי או להשתייך לפירמידה שבה יש גוף פיננסי.