איכות השלטון: מהמדינה נדרשת שקיפות מלאה בהתנהלות התקציבית של נושאי משרה

איכות השלטון: מהמדינה נדרשת שקיפות מלאה בהתנהלות התקציבית של נושאי משרה

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לחשבת הכללית במשרד האוצר ולממונה על התקציבים במשרד האוצר ומדגישה כי לא ברור מדוע המדינה משתתפת בהוצאות על הבית הפרטי ברחוב עזה של ראש הממשלה וכי הוצאות הבית הפרטי בקיסריה אינן מפורטות דיין

לטענת התנועה לאיכות השלטון, מתשובת המדינה לתנועה לחופש המידע ניתן ללמוד כי הפילוח אותו המדינה חושפת הינו כללי מדי ולא מספק. כך למשל פרסמה המדינה דיווח על הוצאות מזון ואירוח רשמי, נתון זה אין בו בכדי ללמד על משקל הרכיבים השונים בהוצאות, בתוך כך ראוי שהמדינה תפרסם בנפרד את הוצאות על אירוח רשמי ואת ההוצאות המזון השוטפות של מעון ראש הממשלה. עוד ראוי הוא שהמדינה תדווח את הוצאות מעון ראש הממשלה על קניית מזון ברשתות המזון ואת הוצאות מעון ראש הממשלה על העסקת מבשל והזמנת מזון מבושל. כך גם לגבי סעיפים כמו רכש ריהוט וכלי בית, ראוי הוא שהמדינה תפרסם מהם רכיבי הוצאות אלו, כך כמה כסף הוצא על רכישת כלי מיטה, כמה הוצא על רכישת ריהוט כזה או אחר וכיוב'.

בנוסף, התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי כלל לא ברור מדוע המדינה משתתפת בהוצאות על הבית הפרטי ברחוב עזה של ראש הממשלה, זאת מכיוון שהשתתפות המדינה היא בעבור מעון פרטי אחד אשר הינו מחוץ לירושלים (כך לפי נוהל השתתפות בהוצאות ראש ממשלה מכהן). שנית, הפירוט בעבור הוצאות הבית הפרטי בקיסריה באופן כללי, ללא תת פירוט אינו מספק. ראוי שהמדינה תתן דיווח מפורט בעבור כל אחד מרכיבי ההוצאות בבית הפרטי בקיסריה: איזה סכום הוצא על מזון, איזה על גינון, כמה על אחזקה וכיוב'.

לטענת התנועה לאיכות השלטון יש לפעול לפרסום מסודר של השתתפות המדינה בהוצאות ראש ממשלה ונשיא מכהן, ברמת פירוט גבוהה. כמו כן, רכישת מוצרים בחנויות לממכר מזון ללא הגבלת סכום הינה בלתי סבירה וכי יש להתקין הן הגבלות סכומים ולהוסיף קריטריונים מנחים במיוחד בתחום השתתפות בנסיעות לחו"ל.

עו"ד חי מיארה, התנועה לאיכות השלטון: בימים אלו, של מציאות כלכלית לא פשוטה, יש לפעול לשקיפות מלאה בהתנהלות התקציבית של נושאי משרה, לאור קריטריונים ברורים של הוצאה. הדרך היחידה להבטיח את אמון הציבור בהתנהלות של נושאי משרה, קל וחומר נושאי משרה כמו ראש הממשלה, היא שקיפות תקציבית מלאה ככל האפשר ממנה יוכל הציבור ללמוד להיכן כספו הולך. ראוי הוא כי יינתן דיווח בעבור כל הוצאה, קטנה ככל שתהיה.