איכות השלטון לשר הפנים: יש לקבוע תקנים ותקציב מינימום ללשכות המבקרים ברשויות המקומיות, כנדרש בחוק

איכות השלטון לשר הפנים: יש לקבוע תקנים ותקציב מינימום ללשכות המבקרים ברשויות המקומיות, כנדרש בחוק

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הפנים, גדעון סער, להפעיל את סמכותו ולהתקין תקנות הקובעות תקציב מינימאלי ותקני עובדים ללשכות המבקרים ברשויות המקומיות. לטענת התנועה, באופן זה תובטח פעילותם הבלתי תלויה והעצמאית של המבקרים.

התנועה לאיכות השלטון מציינת בפני שר הפנים, כי המבקר הפנימי, כשמו כן הוא, יושב בתוך הארגון ולמעשה כפוף לגורמים אותם הוא אמור לבקר, כפיפות אשר עשויה לפגוע בתכליות הביקורת. משכך, על מנת שהביקורת תהיה אפקטיבית, היא חייבת לשמר מנגנונים של עצמאות המבקר וחופש פעולה מוחלט שלו – הן בבחירת נושאי הביקורת והן ביכולת לבצעה. לאור זאת, ניתנה לשר הפנים בסמכות בחוק לקבוע תקנות אשר קובעות תקנים קבועים ללשכות המבקר הפנימי, ושיעור קבוע לתקציב הלשכה.

התנועה לאיכות השלטון טוענת בפני שר הפנים, כי מסיבות שאינן ברורות לא נקבעו עד היום תקנות האמורות להגן על המבקרים הפנים בעיריות, על ידי שרי הפנים. בין התקנות – מינוי עובדים ללשכת מבקרי העיריות, הכוללים הוראות בדבר דרכי מינויים, כשירותם ומעמדם של העובדים. כמו כן, לא נקבעו תקנות בדבר היקפי התקציב העומדים לרשות לשכות המבקרים. התנועה מדגישה כי התקנות לא הותקנו במשך למעלה מ – 6 שנים, למרות שהתיקון לחוק המחיל את החובה להתקינן קיים יותר מ – 18 שנים.

התנועה לאיכות השלטון מציינת עוד בפני שר הפנים, כי אם הגורם המבוקר שולט בתקציב לשכת המבקר ובתקנים לעובדיו, הוא שולט, למעשה, באפקטיביות עבודת הביקורת ומשמר בידו את הכוח לצמצם את פעולות הביקורת אם היא לא נוחה לו. לכן ישנה חשיבות קריטית בקביעת התקנות האמורות על ידי שר הפנים, אי אז היקף התקציב ללשכת המבקר והיקף העובדים בלשכת המבקר נקבע באופן אוטומטי וללא התערבות ראש הרשות המקומית, וכך גם לא יכול לשמר כלי בידיו לצמצום או פגיעה בעבודת הביקורת.

התנועה לאיכות השלטון פונה לשר הפנים על מנת שיפעיל את הסמכויות הנתונות לו בחוק ולהתקין תקנות הקובעות תקציב ותקנים ללשכות המבקרים ברשויות המקומיות, וזאת בהקדם האפשרי.