כרוניקה של שחיתות ידועה מראש, עו"ד חי מיארה

כרוניקה של שחיתות ידועה מראש, עו"ד חי מיארה

פרסום החשדות אתמול כי שני מועמדים של מפלגת העבודה מעורבים בקניית קולות בבחירות המקדימות למפלגה, והחשדות כנגד חה"כ ניסן סלומיאנסקי אשר נחשד גם הוא בקניית קולות בבחירות המקדימות לבית היהודי, הבהירו לנו שוב עד כמה חמור נגע השחיתות הפושה במחוזותינו בזמן הבחירות המקדימות.
דוגמאות לשחיתות בזמן פריימריז יש כיד הדמיון הטובה עלינו. אחת הדוגמאות המרכזיות היא מפקד הארגזים במפלגת העבודה, אשר הוביל להקמת ועדת בדיקה בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, ואשר פסלה עשרות אלפי מטפסי המפקד למפלגה.
מרבית השחיתויות בעת הבחירות המקדימות נעשות על-ידי ובאמצעות "קבלני משנה". אלה דואגים להתפקדותם של קבוצות בוחרים למפלגות – בד"כ וועדי עובדים, חמולות, או קבוצות אחרות אשר הם יכולים להשפיע על אופן הצבעתם בקלות יחסית, זאת באמצעות מתן טובות הנאה כאלה ואחרות. קבלני הקולות, בתורם, לא עושים זאת לשם שמיים וגם הם יוצאים נהנים באופן כזה או אחר. הם מקבלים תשלום בעבור עבודת השכנוע, בין אם בכסף ובין אם בקבלת יכולת השפעה על הנבחרים שחייבים להם את בחירתם – עוצמה רבה שערכה לפעמים יקר מפז ואף תסייע להם בעתיד להמשיך ולעשות נפשות לקידומם הפוליטי של הנבחרים להם דאגו, ואף לדאוג לצאן מרעיתם ע"י תפירת ג'ובים, מכרזים וכל שמאפשרת השיטה לאותם עסקנים. רק לאחרונה, בעקבות תחקיר עיתונאי, התוודענו כי מועמד פלוני יכול להיבחר למקום ריאלי ברשימת מפלגה, תמורת הסכום המתאים.
התנהלות זו נעשית פעמים רבות בתחומים האפורים של השיטה הדמוקרטית, ובצללים של שולי החוק ופעמים אחרות אף מעלה חשדות לעבירות על חוק המפלגות. משום כך, אין זה פלא כי לא פעם מערכת הבחירות מולידה חקירה פלילית כזו או אחרת, אלא שלצערנו הרב, רוב החקירות לא הביאו להכחדת התופעה, אלא במקרים רבים רק לשכלול השיטה.
הישנות התופעה של רכישת קולות בבחירות המקדימות במפלגות שונות, מעידה כאלף עדים על אוזלת ידם של גורמי אכיפת הדין. שכיחות התופעה, חומרתה, וסכומי העתק המתגלגלים במסגרתה מצביעים על נפקדותם של גורמי אכיפת הדין. נפקדות זו מרובת ראשים היא: ראשית, בשלב המעקב והפיקוח, נדמה כי משטרת ישראל אינה עושה דיה לאיתור המושחתים והמשחיתים למיניהם; שנית, נדמה כי הפרקליטות מהססת בהגשת כתבי אישום ולחילופין מגישה אותם בעיכוב ניכר, ואף אינה דורשת עונשים מרתיעים מספיק; שלישית, במידה יחסית בתי המשפט אינם ששים להשית עונשים קשים כנגד מעורבים, ולא פעם נמנעים מקביעת עונשי מאסר בפועל.
חשוב להבהיר כי קיומן של בחירות מקדימות הוא הליך ראוי המקדם ומקדש את ערכי הדמוקרטיה ואל לנו לוותר עליו בקלות. יחד עם זאת, נדמה כי הליכי הפיקוח והבקרה על הליך חיוני זה, אינם נותנים מענה לסיכונים הטמונים בו.
אין חולק כי ככל שקבוצה גדולה יותר תיקח חלק בבחירות מועמדי המפלגות לכנסת כך התהליך כולו יהיה דמוקרטי יותר, קרי ישקף בצורה אמיתית יותר את רצון הבוחרים, יקדם מעורבות אזרחית, את אמון הציבור בנבחריו ויצור מחויבות של הנבחרים לאינטרסים רחבים של קהל בוחריהם. אך בכדי שזה יקרה על רשויות אכיפת החוק להלחם במלוא העוז כנגד שחיתות זו, אחרת גם הבחירות המקדימות הבאות יהיו כרוניקה של שחיתות ידועה מראש.