טיוטת דו"ח הביקורת על רשת מעיין החינוך התורני של ש"ס: מערכת שיטתית המבוססת על רמייה וזיוף

טיוטת דו"ח הביקורת על רשת מעיין החינוך התורני של ש"ס: מערכת שיטתית המבוססת על רמייה וזיוף

בעקבות פרסום פרטי טיוטת דוח רשת החינוך של ש"ס בכלכליסט, פנתה התנועה לאיכות השלטון לשרי האוצר, החינוך והחשבת הכללית במשרד האוצר בדרישה למצות את הדין עם האחראים לליקויים שנחשפו ולבזבוז האדיר של כספי ציבור.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, היקף הממצאים שפורסמו, כמו גם חומרתם הלכאורית, מחזקים את הטענה כי למעשה נוצרה כאן מערכת שיטתית המבוססת על שיטות של רמייה וזיוף במטרה לגזול עוד ועוד כספי ציבור, בניגוד לכללי המנהל התקין ו/או בניגוד לחוק. זאת תוך ניצול העדר הפיקוח או הפיקוח המצומצם שחל על רשת מעין החינוך התורני, העלמת מידע והערמת קשיים מהותיים כדי לסכל את הליכי הביקורת, כשכבר ביקשו לבצעם.

התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני שרי האוצר והחינוך, כי במצב דברים זה, וככל שאכן התמונה הנשקפת מהפרסום וטיוטת דוח הביקורת היא כמתוארת לעיל, סבורה התנועה כי מעבר לטיפול נקודתי, ראוי וחשוב, בליקויים עצמם שהתגלו, לצד שכלול הליכי הפיקוח והבקרה כפי שוודאי יעשה מכאן והלאה, מיצוי הדין עם מי שאחראי לליקויים שנחשפו ולבזבוז האדיר של כספי הציבור. זאת, הן מההיבט הפלילי ו/או המשמעתי, והן בהיבט של חיוב אישי ותביעה אישית כנגד האחראים להוצאות הלא חוקיות והלא מוצדקות של כספי הציבור. רק אחריות אישית מצד מבצעי המעשים יכולה להביא לשינוי ארגוני תרבותי ברשת כולה.

התנועה לאיכות השלטון ממשיכה ומציינת, כי בהקשר זה יש לבחון את הסנקציות אשר נקבעו בנוהל התמיכות למוסדות ציבור, אשר נקבע בינואר השנה לאחר טיפול ממושך של התנועה בנושא, ואשר מטיל אחריות אישית על נושאי משרה בגופים נתמכים ומאפשר חיוב של בעלי תפקידים בהחזרת כספים שהועברו לגופים עליהם הם אחראים שלא כדין ובהסתמך על דיווחים כוזבים. עוד נקבעו בנוהל צעדים מיוחדים במקרה של דיווח כוזב ביודעין, התחזות וסיכול ביקורת. לטענת התנועה נראה כי ממצאי טיוטת דוח הביקורת עולים בקנה אחד עם המצבים עמם נועד להתמודד הנוהל, ועל כן הפעלתו מתבקשת.

בנוסף, מבקשת התנועה לאיכות השלטון משר האוצר לשקול שלא לאשר כל העברת תקציב נוספת מתקציב המדינה בטרם יוסדרו הליכי הבקרה והפיקוח על כספי הציבור המועברים לרשת, לצד תיקון הליקויים לגופם והשבת הכספים שנתנו לרשת, שלא כדין, לקופת המדינה. התנועה מוסיפה, כי לאחר שדוח הביקורת יהפך לסופי, ראוי ונכון יהיה לפרסמו לציבור הרחב, באופן פומבי ושקוף.