גביית תשלום על הפגנות בעיריית תל אביב: תגובת התנועה לאיכות השלטון

גביית תשלום על הפגנות בעיריית תל אביב: תגובת התנועה לאיכות השלטון

לאור הנוהל החדש של עיריית תל אביב ועמדת היועמ"ש, התנועה לאיכות השלטון מבקשת להבין האם בסופו של יום קבוצת אזרחים מן השורה יכולה לקיים הפגנה אפקטיבית בחלקה המרכזי של כיכר רבין, ללא תשלום מראש – בכלל, ותשלום מראש הגבוה באופן ניכר מההוצאות בפועל שנגרמו לעירייה – בפרט.

התנועה לאיכות השלטון הגיבה לעמדת היועץ המשפטית לממשלה, אשר הוגשה לבית המשפט העליון, במסגרת הערעור שהגישה התנועה כנגד החלטת עיריית תל אביב לגבות כספים עבור הפגנות. הערעור הוגש לבית המשפט כאשר במרכזו עומדת השאלה האם רשות ציבורית רשאית לגבות תשלום, גבוה ומראש, עבור שימוש במרחב הציבורי שבתחומה, לצורך מימוש זכויות יסוד כמו חופש ההפגנה.

במסגרת הערעור, בית המשפט ביקש את הצטרפות היועץ המשפטי לממשלה היות ו"השאלה המתעוררת בערעור זה מצדיקה עמדה עקרונית רחבה הנוגעת לשימוש בשטחים עירוניים למטרות הפגנה…זאת תוך 90 יום". לאחר 3 שנים, הגיש היועץ המשפטי לממשלה עמדתו, אך נמנע מעמדה עקרונית אלא למעשה סמך ידיו והסתפק בנוהל החדש שהוציאה עיריית תל אביב ואשר קובע תעריף תשלום לשירותים עודפים לשימוש במרחב הציבורי. על פי הנוהל האמור תגבנה רק הוצאות עודפות בגין שירותים עודפים אשר נתבקשו על ידי המשטרה ו/או מגיש הבקשה.
התנועה בתגובתה לבית המשפט טענה כי אומנם הנוהל החדש, שנקבע בזכות הערעור, מביא עמו שינויים חשובים בעמדת עיריית תל אביב ובכלל כך שהעירייה מכירה בכך שאין לה את הסמכות להתנות את עצם אישור קיום האירוע בתשלום. כמו כן, מהנוהל החדש ניתן לראות כי התשלום אינו נקבע באופן אוטומטי על ידי העירייה, אלא אמור לשקף את ההוצאות הממשיות שנגרמו לעירייה וכפועל יוצא אף סך העלות הנדרשת לפי הנהלים ירדה באופן משמעותי (מ16,600-35,300 ש"ח ל 12,000 ₪). עוד יצויין בהקשר זה, כי גם תמחור התעריפים מפורט ידוע ושקוף לכל דורש.
יחד עם זאת, מדגישה התנועה לאיכות השלטון בתגובתה, כי נותרו עדיין נושאים מהותיים שנותרו עמומים לגמרי בנוהל העדכני שהנו לאקוני וקצר, ושעמדת היועץ המשפטי לממשלה אינה מבהירה את החסרים בהקשר זה.

בכלל כך לא ניתן להבין מהנוהל החדש האם כדי לקיים הפגנה אפקטיבית בכיכר ידרשו המפגינים לשלם עבור מה מתוך "השירותים העודפים" כמו למשל "מהנדס בטיחות", "מאור", "מאור סביבתי", "הנהלת בית" ועוד ועוד סעיפים, כפי שדורשת העירייה. או שבאמת יוכלו מפגינים לקיים הפגנה אפקטיבית במרכז כיכר רבין ללא תשלום, באם לא דרשו כל שירות מצד העירייה. כך גם עלו תהיות בנוגע לאופן חישוב העלויות על ידי עיריית תל אביב אשר חלקן חושב מראש על פי כמות שעות קבועה, דבר שאינו עולה בקנה אחד עם גביית ההוצאות הממשיות שנגרמו לעירייה. לטענת התנועה, רק מענה מלא וענייני על שאלות אלו, והבהרה ברורה ועקרונית מצד העירייה ביחס לאופן יישום הנוהל יוכל לתת מענה אמיתי לשאלה האם הוסרה ההגבלה על חופש ההפגנה.