התנועה לאיכות השלטון בבקשה דחופה לבית המשפט העליון לשקול שוב את ביטול הדיון בנושא גיוס בחורי ישיבות

התנועה לאיכות השלטון בבקשה דחופה לבית המשפט העליון לשקול שוב את ביטול הדיון בנושא גיוס בחורי ישיבות

בעקבות דחיית הדיון שנקבע ליום ג הקרוב בנושא גיוס בחורי ישיבות, הגישה היום התנועה לאיכות השלטון לבית המשפט העליון בקשה דחופה לעיין מחדש בהחלטתו לבטל את הדיון בעתירה ולקיימה במועדה, ולחלופין לקבוע מועד דיון חדש בהקדם האפשרי.

עמדת התנועה לאיכות השלטון, כפי שהוצגה לבית המשפט העליון, היא כי כל עוד לא מתקיים דיון בעתירה ואין הכרעה בה, כ- 40,000 בחורים שעל פי חוק חייבים בגיוס, אינם מגויסים בהיעדר כל סמכות ושעון הזמן לגיוסם, אף לגיוס חלקי, הולך ואוזל. זאת למרות שהליכי חקיקה, על פי פסיקת בית משפט זה, אינם מעניקים חסות להימנעות מהפעלת סמכות שר הביטחון וליצירת פטור גורף שכזה.

הדיון שנקבע ליום ג' הקרב נקבע לאחר מתן צו על תנאי בנובמבר האחרון ובו הורה בג"ץ לשר הבטחון, לנמק מדוע אינו פועל לגיוסם לשירות צבאי של אלה שבעבר גיוסם נדחה בצו דחיית שירות, ואשר גילאיהם כיום בין 19 שנים ל- 30 שנים ומה מקור שיקול דעתו שלא לפעול לגיוסם לשירות צבאי.
התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבית המשפט לעיין בהחלטתו, ולשקול אותה בשנית, וזאת מאחר ועשרות אלפי אזרחים החייבים בשירות צבאי על פי חוק, נמלטים כעת משירות צבאי מלא עקב כך ששר הביטחון בניגוד לדין נמנע מלקרוא אותם לשירות, ואם לא יידרש בית המשפט הנכבד לדון וליתן סעד בעתירה בהקדם – עלולים להימלט משירות כלל ועיקר. ביטול הדיון בעתירה, יעניק זמן נוסף בו יופר החוק הקיים, עד כדי מצב בו עשויה התנועה למצוא עצמה עומדת מול "מעשה עשוי" מעשה מפלה, בלתי חוקתי, הפוגע פגיעה קשה בזכויות יסוד של הציבור בעול בטחון המדינה

התנועה העלתה חשש, כי הממשלה ושר הביטחון מעדיפים לדחות את הדיון בעתירה ולהתחמק מהתמודדות. התנועה מתייחסת גם למסקנות "ועדת פרי" אך מצינת, כי צפויים הליכי חקיקה מורכבים, אשר עשויים להמשך זמן רב מאוד, עד אשר, אם בכלל, יבשילו לכדי חקיקה: "הלא בפעם הקודמת בה הוגשו המלצותיה של ועדה אשר עסקה בנושא, היא הועדה בראשות השופט בדימוס צבי טל, חלפו למעלה משנתיים ימים עד אשר התקבל החוק המבוסס על המלצות אלו". הליכי חקיקה, אינם יכולים לשמש בסיס לאי הפעלת סמכות שר הביטחון לקרוא בחורים לשירות חובה.