איכות השלטון בפנייה לשר האוצר:האם מכירת מי עדן לחברת השקעות זרה נעשה בפיקוח משרד האוצר?

איכות השלטון בפנייה לשר האוצר:האם מכירת מי עדן לחברת השקעות זרה נעשה בפיקוח משרד האוצר?

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לשר האוצר , יאיר לפיד, בעקבות הפרסומים בדבר מכירתה של חברת "מי עדן" לקרן ההשקעות הזרה Rhone Capital בדרישה לדעת האם לא קיימות הגבלות בדבר מכירת משאבי טבע לחברות זרות.

בפנייה מציינת התנועה כי עם הסכם המכירה, עברה למעשה כלל השליטה בחברה על כלל התעשייה והייצור המתנהלים בה- ובהם גם שאיבת מי המעיינות בסלוקייה שברמת הגולן, לרשות חברה זרה.

בנוסף מבקשת התנועה לברר האם עד כה שילמה חברת "מי עדן" תמלוגים בעבור הזכות להשתמש במשאב הטבע כקניינה הפרטי? ובהינתן שעד היום נהנתה חברת "מי עדן" מהסכם תשלום תמלוגים מסוים בעבור שאיבת המים, האם יפתח ההסכם וייקבע תמחור שונה?

עו"ד דפנה קירו כהן, מנהלת המחלקה המשפטית, מבקשת במכתב להזכיר לשר האוצר כי הוא זה שהביע התנגדות חריפה לעסקה דומה במהותה, בה בקשה חברת פוטאש הקנדית לרכוש את השליטה בחברת כיל הישראלית, כאשר צוטט כמי שאמר אז "משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי, והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך ליהנות מהם"

עמדת התנועה, נכתב בסיום הפנייה, כפי שהובאה גם בעסקת כיל-פוטאש, כי כל מקרה של העברת השליטה על משאב טבע ישראלי לחברה זרה מחיש את התפרקות המדינה מנכסיה ופוגעת פגיעה קשה באינטרס הציבורי הרחב- ועל כן עליה לעמוד במבחנים חמורים ובפיקוח הדוק של הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר וברשויות האחרות הנוגעות לעניין זה.