ראש הממשלה: לא ממנה מלא מקום כי אני לא חייב

ראש הממשלה: לא ממנה מלא מקום כי אני לא חייב

בתגובה לשאלת התנועה למען איכות השלטון מדוע לא ממנה רוה"מ ממלא מקום, נענתה התנועה כי אין חובה או ציפייה או צורך שראש ממשלה ימנה ממלא מקום קבוע

כזכור, לפני כחודש פנתה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה, בשאלה מהם השיקולים לכך שראש הממשלה אינו ממנה ממלא מקום, זאת, בין היתר, לאור התפקיד והסמכות המוגדרת שיש בחוק לממלא מקום – על פי סעיף 16 לחוק יסוד הממשלה אשר קובע כי אם נעדר ראש הממשלה מן הארץ ו/או נבצר ממנו זמנית למלא את תפקידו ימלא את מקומו ממלא מקום ראש הממשלה.
עוד ציינה התנועה בפנייתה כי ראשי ממשלה קודמים ובהם אריאל שרון ואהוד אולמרט מינו ממלא מקום קבוע. ובהמשך הדגישה כי "מינוי שכזה לא רק עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ורוחו, אלא גם מבטיח וודאות ויציבות מנהיגותית, בעיתות שגרה וחירום כאחד".

בתגובה שנשלחה לתנועה מטעם היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע פרגו, למעשה לא ניתן נימוק ענייני מדוע נמנע ראש הממשלה ממינוי ממלא מקום. במקום זאת, נטען כי "אין יצירת ודאות או יציבות מנהיגותית במינוי של ממלא מקום קבוע, שסמכויותיו כל כולן מתמצות בריכוז ישיבות הממשלה וניהולן בעת שראש הממשלה בחו"ל, או במילוי מקומו במקרה נדיר ויוצא דופן של נבצרות, ואין לו כל סמכויות אחרות שהן". בהקשר זה הוסיפה עו"ד ברנע פרגו דוגמא כי בעת העדרו של יו"ר דירקטוריון מישיבת דירקטוריון, ממלא את מקומו דירקטור שבחר הדירקטוריון לצורך ניהול אותה ישיבה.
עוד הוסיפה עו"ד ברנע פרגו כי "גם לשון החוק ורוחו אינם מחייבים מינוי ממלא מקום. אדרבא- משקבע המחוקק הסדר בדבר מינוי ממלא מקום על ידי הממשלה אם לא מונה על ידי ראש הממשלה (סעיף 16(ג) לחוק יסוד: הממשלה), הוא גילה דעתו שאין כל חובה או ציפייה או צורך שראש הממשלה ימנה ממלא מקום קבוע".
עו"ד דפנה קירו – כהן, מנהלת המחלקה המשפטית: "ראש ממשלה הוא לא עוד יו"ר דירקטוריון, וניהול ישיבות ממשלה או מילוי מקום במקרה של נבצרות ראש הממשלה (מה שכבר קרה בעבר, למשל במקרה של אריאל שרון) אינן דבר של מה בכך. מהתגובה לא הבנו מה הסיבה העניינית לאי המינוי, שכן גם אם זה לא חובה זה ראוי רצוי ונכון".