איכות השלטון לנשיא פרס והשופט בדימוס יעקב טירקל: מינוי פרופסור יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל אינו אפשרי

איכות השלטון לנשיא פרס והשופט בדימוס יעקב טירקל: מינוי פרופסור יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל אינו אפשרי

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לנשיא המדינה, מר שמעון פרס וליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים, השופט בדימוס יעקב טירקל בטענה כי מינויו של פרופסור פרנקל מציב קשיים רבים נוכח מגבלות הכהונה הקבועה בחוק ולאור התכליות אותן בה להגשים.

התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי דברי ההסבר לחוק מפרטים כי בשני העשורים האחרונים נערכו במדינות רבות רפורמות חשובות ומקיפות בחקיקה בנוגעות לבנקים המרכזיים, בדגש על עצמאותם, ובעיקר אי- תלותם במערכת הפוליטית, ועל יעדיהם הרצויים. כמו כן, בדצמבר 1997 מונתה ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס דב לוין, כדי לבחון את השינויים הנדרשים בחוק בנק ישראל כאשר אחד השינויים העיקריים שנכללו בהמלצות ועדת לוין הינו חיזוק עצמאותו מכוח חוק של הבנק המרכזי בקביעת הכלים להגשמת יעדיו ובדרך הפעלתם.

התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי קציבת כהונתו של הנגיד לחמש שנים, בשונה מחוק בנק ישראל הקודם, לפיו אפשר היה לשוב ולמנותו ללא הגבלה, בא לממש את אחת התכליות העיקריות של החוק והיא עצמאות בנק ישראל והבטחת אי- התלות במערכת הפוליטית, כחלק מההמלצות שנגזרו מן הממצאים האמפיריים שעמדו בפני ועדת לוין.

על כן, עמדת התנועה היא כי עולה חשש שמינויו הנוכחי של פרופסור פרנקל לכהונה שלישית איננו אפשרי נוכח מגבלת הכהונה הקבועה בחוק ולאור התכליות אותן החוק בא להגשים. כהונת נגיד לתקופת כהונה שלישית מנוגדת לתכליות החוק ואין זה מעלה או מוריד האם תקופת הכהונה היתה לפני יום תחילת החוק או אחריו. המנגנונים המוסדיים שנקבעו בחוק באים להבטיח את עצמאות בנק ישראל, ולכן יש לראות את המנגנונים החדשים כחלים, גם אם הדבר משליך אחורה בזמן. פרשנותו של היועץ המשפטי לממשלה יכולה להוביל למסקנה שגם אין כל מניעה למנות את פרופסור פרנקל לכהונה רביעית בעוד כחמש שנים, שכן תחולת החוק הינה רק קדימה, מצב המשקף את הבעייתיות בפרשנות הנוכחית.