אין לכנס המועצה לבחירת רבנים כדי להכשיר רב

אין לכנס המועצה לבחירת רבנים כדי להכשיר רב

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש ולנשיא בית הדין הרבני הגדול, הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, בדרישה שלא לקיים כינוס מיוחד של מועצת הרבנות הראשית להכשרת רב שלא חידש את תעודתו, לא כיהן כרב עיר ולא עבר את בחינות ההסמכה.

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין ולנשיא בית הדין הרבני הגדול, הראשון לציון, הרב שלמה עמאר והציגה עמדתה כי אין לכנס את מועצת הרבנות הראשית רק מאחר ואחד המועמדים לתפקיד הרב הראשי לישראל אינו אוחז בתעודת "כושר" תקפה לתפקיד רב עיר.
בפנייה ליועמ"ש מציינת התנועה לאיכות השלטון, כי על פי פרסומים, אחד המועמדים לתפקיד הרב הראשי הספרדי, לכאורה, אינו אוחז בתעודת כושר בתוקף, ומועצת הרבנות הראשית מתכנסת על מנת להאריך את תוקפה של התעודה.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי פרקטיקה זו, של מתן תעודה לתפקיד בעל סמכויות כה רבות, הנהנה משררה ומכספי הציבור, ללא כל תנאי סף שוויוני וברור, וללא כל דרך לדעת מה עומד בבסיס שיקולי המועצה הינה בעייתית כשלעצמה, ואף נידונה כיום בבית המשפט העליון. אולם נדמה שבימים אלו, של מינוי רב ראשי חדש לישראל, מקבל ההליך משמעות קשה נוספת בדמות הפגיעה הקשה במוסד הרבנות הראשית לישראל.
כינוס אד הוקי של המועצה במטרה אחת ויחידה והיא הכשרתו של רב יחיד אשר מזה זמן רב לא חידש את תעודתו, מעולם לא כיהן כרב עיר, ומעולם לא עבר את הבחינות מעלה מספר רב של שאלות לגבי כשרותה של פעילות המועצה: "לא נוכל להימנע מלתהות האם הייתה מתבקשת התכנסות של המועצה גם בעבור מועמד אחר לתפקיד הרב הראשי, שלא נאמר רב רגיל אשר היה מבקש לפסוח על הבחינות ולקבל את חותמתה של המועצה בדבר היותו 'גדול בתורה'".
התנועה לאיכות השלטון מוסיפה, כי חלק ניכר מחברי מועצת הרבנות הראשית, באם תכונס, לא יוכלו להצביע וזאת נוכח ניגוד העניינים בו הם מצויים, בגין קרבה משפחתית למועמד ו/או העובדה כי הם עצמם מתמודדים על תפקיד הרב הראשי לישראל: "התכנסות חפוזה זו של המועצה, בוודאי לא תוסיף כבוד להליך הבעייתי כשלעצמו, של מתן תעודת הכשר לרב בדרך העוקפת את הדרך הרצויה והמקובלת."
התנועה לאיכות השלטון קוראת לשים סוף לפגיעה המתמשכת באמון הציבור בגוף בעל סמכויות הנוגעות לחיי הפרט של כלל הציבור בישראל, ולהימנע מלעשות צעד נוסף בדרדור מוסד הרבנות, החבוט ממילא, אל המקום ממנו יתקשה מאוד לשקם את שמו ואת שמם של הפועלים בשמו.