הסכם בריכות המלח: לאחר מאבק משפטי ממושך אותו ניהלה התנועה לאיכות השלטון – תתבקש מחר מועצת מקרקעי ישראל להכריע

הסכם בריכות המלח: לאחר מאבק משפטי ממושך אותו ניהלה התנועה לאיכות השלטון – תתבקש מחר מועצת מקרקעי ישראל להכריע

לקראת אישור מדיניות שתהווה בסיסי להסדר של קרקעות המלח בעתלית ובאילת, הגישה התנועה לאיכות השלטון את הערותיה האחרונות לשר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אורי אריאל ולחברי מועצת מנהל מקרקעי ישראל.
התנועה בפניתה יצאה כנגד ביטול ההגבלה של 40 דונם שהבטיח שמי שחכר קרקעות למטרה מסויימת לא ייהנה בשינוי הקרקע מפטור ממכרז לשימוש על מקרקעין נרחבים מדי. עמדת התנועה היא כי ראוי שהגבלת רכישת שטחים ללא מכרז תיבחן בשנית, ולכל הפחות יש לשקול הגבלה מדורגת, שתאפשר מתן מענה למקרים בהם שינוי הייעוד כולל שטחים נרחבים של מאות רבות ואף אלפי דונמים.
בנוסף, הסמכת הרשות לאשר תכניות שלא קודמו על ידי גורם ממשלתי מהווה הקלה אשר ראוי כי תלווה בפיקוח הדוק וצמוד הייעוץ המשפטי של המינהל. התנועה הזכירה, כי ניסיון העבר, בפרט עסקת קרקעות המלח נשוא הדיון, מלמדים כי כאשר היוזמה נמצאת אצל היזם הפרטי, עולה חשש להליכים לא תקינים, פיצויים והטבות בלתי סבירות ופגיעה קשה בקופה הציבורית ובסדרי שלטון לקויים.
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבית המשפט העליון כבר בשנת 2003 לביטול העסקה הפוגעת באינטרס הציבורי בהעניקה הטבות כלכליות מפליגות וחסרות תקדים לחברות המלח, המחזיקות בקרקעות בהיקף של כ-3000 דינם בעתלית ובאילת. כזכור, בקשר לגיבוש ואישור עסקה זו, הוגשו לפני כשנה כתבי אישום פליליים כנגד יעקב אפרתי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר וכנגד דני דנקנר, יו"ר חברות המלח לשעבר, בגין אישומים חמורים של שוחד.
הדיון המתקיים ביום ראשון במועצת מקרקעי ישראל, נעשה בעקבות העתירה וצו על תנאי שהוציא בית המשפט במסגרתה, שלאורו נאלצה מועצת מקרקעי ישראל לגבש עמדה מחודשת כלפי ההסכם, לכאורה, עם חברות המלח.
עו"ד צרויה מידד לוזון, היועצת המשפטית של התנועה לאיכות השלטון: "לאחר עשור של התדיינות משפטית של התנועה בבג"ץ נאלצה המועצה להתמודד עם ההסכם השערורייתי ולקבוע מדיניות כוללת. ההחלטה המוצעת משקפת חלק ניכר מעמדות התנועה כפי שהובאו בפני המועצה, אך גרסתה העדכנית כוללת גם שינויים שתוצאתן הטבות נוספות לחברות המלח. מכל מקום, התנועה עומדת על כך, שלא ינתן לחברות המלח כל זכויות על פי הנוהל, נוכח הממצאים בדבר הפרות חוזי החכירה על ידם וטרם בדיקה כוללת וממצה בנושא."