איכות השלטון: הצעת חוק השוויון בנטל – יוצרת הפלייה ובלתי חוקתית

איכות השלטון: הצעת חוק השוויון בנטל – יוצרת הפלייה ובלתי חוקתית

התנועה לאיכות השלטון העבירה לחברי הועדה לדיון בהצעת חוק השוויון בנטל, בראשות ח"כ איילת שקד את עמדתה בנוגע להצעת החוק
התנועה לאיכות השלטון הגישה היום את עמדותיה לחברי הועדה לדיון בהצעת חוק השוויון בנטל. עמדת התנועה היא, כי כלל אחד צריך לחול על כלל אזרחי ישראל, ככל שיש צורך לעגן הוראות שיאפשרו גמישות לצורך התחשבות עם ציבור מסוים, הרי שעליהן לחול ועל הציבור בכללותו, תוך שמירה על קיום העקרונות החוקתיים הנוהגים והלימת ערכי מדינת ישראל, אותם כשל ההסדר הקודם (חוק טל) למלא. הינה התנועה עומדת על כך שאין ליצור כל הפליה בחוק בין ציבוריים שונים בכל הקשור בחובת השירות ובהפקעת זכויות היסוד שלהם למען ההגנה על ביטחון המדינה.
על כן, המתווה החדש, כפי שעולה מהצעת החוק, אינו שוויוני, אינו חוקתי, פוגע פגיעה אנושה בזכויות יסוד של המשרתים בצה"ל ואינו עומד במבחנים השונים אשר נקבעו בפסקי הדין. התנועה לאיכות השלטון מביעה תמיהה על סעיפים נוספים במתווה, ומבהירה כי עקרי החוק נכשלים בזה אחר זה במבחני הפסיקה שנקבעו בפסקי הדין השונים בעניין חוק טל והנם בלתי חוקתיים. התנועה העלתה התנגדות להוראות המעבר המעניקות לשר הביטחון סמכות להעניק פטור מלא משירות צבאי לכל יוצא צבא אשר גילו מעל 22. לעמדת התנועה אין שום סיבה להעניק פטור גורף מקיום חובת גיוס לצה"ל.
כמו כן, מהעולה מתוך הוראות המעבר, אין החוק צפוי להעניק פתרון הוגן ואמיתי לסוגיה, אלא להמשיך "ולגלגל" את העניין מספר שנים נוספות, תוך שהקרע מעמיק ופתרון שוויוני והוגן מתרחק. אשר על כן, קוראת התנועה למען איכות השלטון לכלל חברי הוועדה, שלא להביא את הצעת החוק המופיעה בתזכיר לכדי הליכי חקיקה מתקדמים. לעמדתנו, כיום קיים חוק אחד מסודר ומקיף בעניין, והוא חוק שירות בטחון- חוק מקיף וראוי, אשר מסיבות השמורות עמן, מסרבות הרשויות להכיר בקיומו כמפתח למציאת פתרון לבעיה, אחת ולתמיד, ע"י יצירת סטאטוס קוו חדש ושוויוני.
במקביל, במסגרת עתירת התנועה לגיוס בחורי הישיבות על פי חוק שירות ביטחון החל היום על כלל האוכלוסיה, הורה אתמול בג"צ למדינה להגיב, עד ליום ב' הקרוב בשעה 12:00, לבקשת התנועה לצו ביניים למניעת דחיית צווי הגיוס שהוצאו לבחורי הישיבות לחודש אוגוסט זה ולקיום דיון דחוף בעתירה.