התנועה לאיכות השלטון לבג"צ: " הביטוח הלאומי מתנהל בניגוד לחוק במשך שנים ונמנע מפרסום הדוח האקטוארי"

התנועה לאיכות השלטון לבג"צ: " הביטוח הלאומי מתנהל בניגוד לחוק במשך שנים ונמנע מפרסום הדוח האקטוארי"

בפנייה לבית המשפט טוענת התנועה כי ההימנעות מפרסום הדו"ח מזה כ-12 שנים מאז מינויו של אקטואר המוסד מהווה הפרת חוק בוטה של המוסד לביטוח לאומי בנוסף, ההימנעות מפרסום הינה בלתי סבירה באופן קיצוני ופוגעת באמון הציבור, שמפקיד את עתידו בידי המוסד לביטוח לאומי, משלם סכומי כסף גבוהים למוסד מדי חודש בחודשו ואמור לדעת שבעת קושי ומחסור יהא זכאי להיעזר בשירותיו.
בניגוד להוראת חוק הביטוח הלאומי הקובע כי יש לפרסם את הדוח האקטוארי מדי שלוש שנים, הדוח מעולם לא פורסם. דו"ח אקטוארי של מערכת ביטחון סוציאלי, כמו המוסד לביטוח לאומי, כך נטען בעתירה, מספק הערכה של מצבו הפיננסי ארוך הטווח של המוסד, על בסיס הערכת שווי נכסיו ותחזיות ארוכות טווח של הכנסות.. הדו"ח אמור לבחון, בין היתר, אם יתאפשר מימון של תשלום הקצבאות במסגרת המערכת ולאפשר היערכות מתאימה. מכאן, דו"ח אקטוארי הינו כלי בסיסי בתכנון מערכת ביטחון סוציאלי יציבה לאורך זמן.
על פי העתירה, בעקבות מספר פניות של התנועה לאיכות השלטון בין השנים 2010-2013 טען המוסד כי הדוח בשלבי הכנה, והובטח כי העבודה נמצאת "בישורת האחרונה" וכי הדו"ח אמור להתפרסם בתחילת הרבעון השני של 2013. למרות כן, עד היום לא פורסם הדו"ח.
עו"ד נידאל חייק:
"מדובר במקרה חמור ביותר בו רשות מנהלית מרכזית במדינת ישראל מתעקשת להמשיך ולהפר את הוראות הדין, למרות פניות חוזרות ונשנות אליה במשך שנים. על פניו, נדמה כי בהקשר זה, המוסד לביטוח לאומי אינו מעניק משקל ראוי להוראות הדין, ורואה בהן המלצה ולא הוראה מפורשת. בהחלט מצער לראות כי המוסד פועל בניגוד לכללי היסוד של המנהל התקין, תוך הפרה קשה ומתמשכת של הוראות הדין".