יש לפרסם את אחוז המענקים הניתנים על ידי המדען הראשי לחברות פירמידה

יש לפרסם את אחוז המענקים הניתנים על ידי המדען הראשי לחברות פירמידה

התנועה לאיכות השלטון פנתה לח"כ משה גפני, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ומר אבי חסון, המדען הראשי במשרד הכלכלה, בדרישה לפרסם את האחוז המצרפי של הוצאות משרד המדען הראשי עבור מענקים לחברות הנמצאות "בחסות" חברות הפירמידה או שחברות הפירמידה מושקעות בהן
רקע
בדצמבר 2011 התפרסם מחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים לפיו אופן חלוקת הכספים של המדען הראשי תורם באופן ישיר להגדלת הריכוזיות במשק. מהדו"ח עלה כי כמות לא מידתית מהכספים המושקעים מדי שנה בחברות המבקשות מענק, מגיעה בסופו של דבר לקבוצות העסקיות הגדולות במדינה.
בעקבות פרסום מחקר זה, קיימה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ה-18, במרץ 2012, ישיבה בעניין אופן הקצאת תקציבי מחקר ופיתוח של המדען הראשי, בין השאר בעניין סוגית הפירמידות. לאחר דיון מזורז בנושא, המלצת יו"ר הועדה דאז הייתה שמדי שנה, המדען הראשי יפרסם ויעביר לוועדה את האחוז המצרפי של הוצאות משרדו עבור מענקים לחברות הנמצאות "בחסות" חברות פירמידה או שחברות פירמידה מושקעות בהן.
התנועה לאיכות השלטון מבקשת מח"כ גפני ומר חסון לדעת האם הנתונים ביחס לשנת 2012 כבר הועברו לוועדת המדע והטכנולוגיה. זאת, מאחר כי בחלוף שנה וחצי ממועד הדיון הנ"ל, ומאחר ומעיון באתר המדען הראשי נראה כי טרם פורסמו הנתונים הרלוונטיים.
זאת ועוד, במידה וכן הועברו הנתונים, התנועה לאיכות השלטון מבקשת כי הנתונים יפורסמו לציבור הרחב. במידה שהנתונים טרם הועברו, התנועה לאיכות השלטון מבקשת לדעת האם יש צפי לפרסומם. התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה, כי למידע זה עשוי להיות ערך רב דווקא בתקופה בה כנסת ישראל פועלת לקידום הצעת חוק הריכוזיות ולמיגור תופעה זו.