שקיפות עבודתה של ועדת השרים לענייני חקיקה

שקיפות עבודתה של ועדת השרים לענייני חקיקה

לקראת הדיון ביום א 3.11.13 בתיקון לחוק הממשלה אשר יחייב את ועדת השרים לענייני חקיקה, פנתה התנועה לאיכות השלטון יחד עם ארגונים חברתיים נוספים לחברי הועדה בקריאה לקדם את התיקון
ביום א, 3.11.13, צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה לדון בתיקון לחוק הממשלה המוצע על ידי חברי כנסת רבים. התנועה לאיכות השלטון, יחד עם המשמר החברתי, התנועה לחופש המידע, הסדנא לידע ציבורי, שקיפות בינלאומית ושתי"ל פנתה לחברי ועדת השרים. בפנייה, מדגישים הארגונים כי הצעת החוק תחייב את ועדת השרים לפעול בשקיפות.
עמדת הארגונים היא כי מעמדה של הכנסת נשחק זה יותר מעשור בשל השימוש שעושה הממשלה בוועדה, אשר נעשתה בפועל מנגנון-על בתחום החקיקה, ובמידה רבה הפכה את הכנסת לחותמת גומי.
הצעת החוק עונה על רבים מהפגמים של עבודת הוועדה, אותם דורשים הארגונים לתקן ובניהם – העובדה כי הם פרוטוקולים אינם נגישים לציבור, הוועדה אינה מפרסמת כל תיעוד שמי של ההצבעות וכן הוועדה חורצת דינן של הצעות חוק פרטיות מבלי להיוועץ בחברי הכנסת המציעים.
הארגונים מדגישים בפני חברי הוועדה כי כל הזמן שעבודת הוועדה תישאר חסויה, יימשך המצב הפגום שבו גורלן של הצעות חוק נחרץ לא בכנסת ישראל, בפומבי ולעיני כל, אלא בפורום ממשלתי הסגור לציבור, לתקשורת ולחברי הכנסת. כל זאת בעידן בו חופש המידע מעוגן בחקיקה מפורשת. לכן, קוראים הארגונים לממשלה לכבד את החלטותיה כאשר הצטרפו לשותפות בינלאומית של ממשל פתוח, ולחדול ממתן ההכשר לוועדת השרים לחקיקה, אשר מתעלמת בגסות מהתחייבות הממשלה לפעול על בסיס עקרונות השקיפות והדיו וחיות, שיתוף הציבור, האחריות והממשל הזמין.
עוד מוסיפים הארגונים, כי בימים בהם המרקם העדין של הדמוקרטיה הישראלית עומד למבחן במסגרת חוקי המשילות השונים, הארגונים מקווים כי חברי הוועדה ישכילו לקדם את התיקון המיוחל ויצעידו את הכנסת צעד אחד קדימה. עמדת הארגונים היא כי הצבעה בעד החוק שקולה להצבעה בעד הכנסת