קריאה לפתיחת חקירה משטרתית כוללת ב"פרשת הרפז"

קריאה לפתיחת חקירה משטרתית כוללת ב"פרשת הרפז"

בימים האחרונים עלתה פעם נוספת לשיח הציבורי הפרשה המכונה "פרשת הרפז" בעקבות שני ראיונותיו של סא"ל (במיל') בועז הרפז, שהעניק לערוץ 1 ("יומן") ול"ידיעות אחרונות". חרף שני הראיונות של אחד מן המעורבים המרכזיים בפרשה הנוגעת לראשי מערכת הביטחון דאז – רב בה הנסתר על הגלוי.
הפרשה נחשפה בתקשורת לפני למעלה משלוש שנים, ובמהלך תקופה ארוכה זו קראו גורמים בכירים רבים לפתיחה בחקירה משטרתית נרחבת. חרף זאת, האחריות לבדיקת הפרשה הוטלה על גופים שונים במערכת השלטון, שאינם בהכרח כפופים משטרת ישראל, גופים שחלקם אף היו משוללי כלים וסמכויות לבצע חקירה מספקת דיה. תחילה, החלה חקירה משטרתית מצומצמת ביותר, לעניין זיוף המסמך גרידא, חקירה שנסתיימה תוך ימים ספורים; לאחר מכן, נתבקש מבקר המדינה לבחון את הפרשה, בעיניים מנהליות ולא פליליות, תוך שבמהלך בדיקתו, התריע המבקר כי היפוך סדר הדברים עלול לפגוע בחקירה פלילית עתידית; בהמשך, חקירת הפרשה הונחה לפתחו של הפרקליט הצבאי הראשי, בגין חשד לעבירת "התנהגות שאינה הולמת" בלבד. ברי כי חקירה זו מקשה על גופי אכיפת החוק לקיים חקירה אפקטיבית, ממצה ולהגיע לאמת; ולבסוף,
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי למרות העובדה שמדובר בחקירה משטרתית מוגבלת ומצומצמת בהיקפה, עולה כי טרם נחקרו במסגרתה המעורבים הרלוונטיים, ולפיכך נדמה כי היא נמצאת עודנה בחיתוליה.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני היועץ המשפטי לממשלה כי מערכת הביטחון וצה"ל חייבים להיות נקיים מפרשיות כגון אלו, אך משעולים חשדות להתנהלות פלילית בדרגות כה רמות, יש לרדת לעומקו של עניין, ויש לעשות כן מיידית. הותרת החקירה בתוואי המצומצם והמוגבל שבו נמצאת היא היום, מתעלמת מן האינטרס הציבורי שבגילוי האמת ומחשיבות תיקון מוקדם ככל הניתן של הליקויים שעלו מפרשה זו במערכת הביטחון בכלל, אך בפרט ביחסים שבין הדרג הצבאי והדרג המדיני. התנועה סבורה, כי העובדה שהפרשה אינה יורדת מסדר היום הציבורי תקופה כה ארוכה, מוכיחה כי מדובר בפצע פתוח ומדמם בלב הציבור והדמוקרטיה הישראלית, שהדרך היחידה להתמודד עימו הוא בחתירה אמיצה ובלתי מתפשרת לחקר האמת.
לפיכך, ומבלי להביע כל עמדה בנוגע לחשד זה או אחר, התנועה מבקשת להורות על הסרת כל המגבלות על החקירה המשטרתית הנוכחית ולהתחשב בעובדה כי חרף פרק הזמן הארוך שעבר מחשיפת הפרשה, נדמה כי המגבלות מונעות התקדמות משמעותית בחקירה ורחוקים אנו עוד שנות אור מגילוי האמת.

פרסום במגפון