איכות השלטון: ניגודי עניינים של חברת הלובי "גלעד" בוועדת הרווחה והבריאות

איכות השלטון: ניגודי עניינים של חברת הלובי "גלעד" בוועדת הרווחה והבריאות

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות והסבה את תשומת ליבה כי בדיון בוועדת הרווחה והבריאות פועלת חברת גלעד עבור לקוחות שונים בעלי אינטרסים מנוגדים
רקע
התנועה לאיכות השלטון פנתה לאיכות השלטון ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין ויו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, חה"כ חיים כץ בנוגע לחברת "גלעד יחסי ממשל ולובינג". חברת "גלעד" עתידה להגיע לדיון בוועדה, כאשר היא מייצגת מספר לקוחות בעלי אינטרסים שונים הנוגעים לדיון. בין הלקוחות של חברת "גלעד" מרכז למימוש זכויות החולה והאגודה לזכויות החולה, ומנגד, הסתדרות הרופאים הלאומית וקופת החולים "מכבי".
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי שדלני חברת "גלעד" אשר למעשה עלולים לא רק לחטות ללקוחותיהם, אלא אף להטעות, גם אם ללא כוונה, את חברי הכנסת, אשר גורם אחד מייצג מולם אינטרסים שונים. ניגוד העניינים אלו עלולים לגרום לכך שחברת גלעד, על נציגיה, מגיעים אל משכן בשני כובעים שונים – יש בכך פתח רב למניפולציות, זליגת מידע שעלולה לפגוע באחד הצדדים והצגת הדברים באופן בוטה גם אפ באופן בלתי מודע.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה, כי חברות הלובי אינן מחויבות בכללי אתיקה ולא חל עליהן כל איסור של ייצוג בעלי אינטרסים סותרים. זאת, להבדיל מכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין. כמו כן, לייצוג הלוביסטים יש פן נוסף והוא עבודה המחייבת יושרה מקצועית לא רק כלפי לקוחותיהם, אלא גם כלפי חברי הכנסת עצמם, בשל היותם שליחי הציבור ונבחריו.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי יש לאסור על חברות הלובי לפעול בשם אינטרסים מנוגדים במשכן הכנסת. חברת לובי, אשר מייצגת באופן קבוע חברה מסויימת, לא תוכל לייצג חברה בעלת אינטרסים מנוגדים בכנסת.
בפנייה ליו"ר הכנסת וליו"ר הוועדה, מבקשת התנועה לאיכות השלטון כי המידע בדבר ניגודי העניינים המובנים בהתנהלות חברת גלעד, יובא לידיעת כל חברי הוועדה, אשר ייקחו הדברים בחשבון הן בשיחות שהם מקיימים עם נציגי חברות הלוגי, הן לגבי המידע המועבר להן והן לגבי הגורמים השונים המופיעים בפני הוועדה.
כמו כן, כל דובר אשר יביא עמדתו בפני הוועדה יצהיר לפרוטוקול האם הוא מיוצג על ידי חברת לובי ובאיזו חברה מדובר. כך נתרום לשקיפות הדיון והבהרת מפת האינטרסים הסבוכה.