טור דעה: לא הכל דבש, עו"ד נילי אבן חן

טור דעה: לא הכל דבש, עו"ד נילי אבן חן

לפני כמעט 3 שנים עמדתי לראשונה בפני חברי ועדת הריכוזיות, בניסיון להוכיח את מה שהיום כבר ברור לכולנו. "הון ושלטון? ניגוד עניינים? על מה את מדברת?" קראו אלי אז היושבים בחדר. כותרת בעיתון ידוע אף הכריזה כי "בועדה לחקר חייזרים" מדובר.
לפני כשבוע הסתיים הדיון בועדת הכספים בהצעת החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, ויש תחושה שרוחות חדשות נושבות במסדרונות הכנסת. צי הלוביסטים, שהפעיל מכבש לחצים עוצמתי (באמצעי התקשורת ובוועדה) ביקש להציג מצג שווא לפיו ריכוזיות היא פיקציה – אולם מניצני השינוי התפיסתי היום כבר לא ניתן להתעלם.
באמצעות תזכיר החוק להסדרת רעיית דבורים וייצור דבש שהוציא משרד החקלאות בחודש שעבר, השונה בתכלית מנוסחו הראשון, הראו הגורמים הממונים במשרד החקלאות שגם הם מיישרים קו עם המגמה החיובית של ביזור הריכוזיות, ושטובת הציבור (ולא בעלי ההון והשררה) עומדת לנגד עיניהם.
משק הדבש מוסדר כיום באמצעות צווים ותקנות המסמיכים את המועצה לייצור ושיווק דבש ("מועצת הדבש") – חברה פרטית, שהלכה למעשה משרתת את האינטרסים של שתי המכוורות הגדולות במשק (יד מרדכי (שטראוס) ועמק חפר, המחזיקות בכ-80% מהשוק) – לפקח על הנעשה בענף.
משרד החקלאות החליט שלא לעמוד מנגד ולפעול כנגד הרגולציה המכבידה, שאין שנייה לה בעולם, שמפעילה מועצת הדבש באמצעות משטר קפדני של אישורים שהיא דורשת על כל צעד ושעל של עשייה בתחום. בפועל מנציחה המועצה את בעיית הריכוזיות בענף ופוגעת בתחרות החופשית, מה שבא לידי ביטוי במחירים הגבוהים שאנחנו, הצרכנים, נאלצים לשלם בעבור דבש.
תזכיר החוק מבקש להקל על העוסקים בתחום, לאפשר כניסתם של שחקנים חדשים לענף ובעיקר מפקיע את סמכויותיה של מועצת הדבש, אשר הוכיחה לאורך השנים את טובתם של מי היא מבקשת לקדם.
סביר להניח שכבר בעקבות פרסום התזכיר הנוכחי, מופעלים ועוד יופעלו לחצים גדולים במטרה לשמר את ההסדר הקיים. הדעת אף נותנת שעוד יושקעו מאמצים רבים כדי לצייר תמונה לפיה הרפורמה המוצעת תמיט אסון על ענף הדבש ועל החקלאות בכלל. ברור הוא כי לא בנקל יוותרו גורמים שונים על כוחם, לאחר שנים כה רבות של שליטה בבסיס הכוח הענפי, ולא יהססו להשתמש בכל כלי שיעמוד לרשותם כדי לערער את הלגיטימיות של מי שהובילו את המהלך החשוב הזה.
יש לקוות שמשרד החקלאות יעמוד איתן מול פרץ ההתנגדויות הצפויות וישכיל לראות ברפורמה בשוק הדבש צעד נוסף ועקרוני במאבק המתמשך בריכוזיות המשק.
אכן, תזכיר החוק אינו חף מקשיים, אך מדובר בצעד ראשון ואמיץ של משרד החקלאות, אשר הבין את שכולם כעת יודעים: מהריכוזיות נהנים הגורמים החזקים בלבד ויש לפעול לשינוי המצב הקיים.