לקראת הצבעת הנושים ביום א' בהסדר אי.די.בי איכות השלטון לנושים: ביכולתכם למנוע מצב הרסני של גוף פרימדיאלי בעל ממדי ענק"

לקראת הצבעת הנושים ביום א' בהסדר אי.די.בי איכות השלטון לנושים: ביכולתכם למנוע מצב הרסני של גוף פרימדיאלי בעל ממדי ענק"

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ה') אל נציגי הנושים המוסדיים בחברת אי.די.בי בקריאה כי ידרשו שבהסדר החוב שייבחר, הכסף יוזרם במימון ישיר לאי.די.בי ולא דרך חברות במבנה פרימדיאלי סבוך.
רקע
ביום ראשון הקרוב ה-24.11.2013 תתקיים אסיפה של נושי אי.די.בי אחזקות, בה יצביעו הנושים על ההסדר הרצוי מבחינתם. בפני נושי החברה, מונחות שלוש הצעות מקבוצות משקיעים שונות המבקשות להבריא את החברה: הצעת החברה המורכבת מקבוצות של מספר משקיעים, ביניהם מר דנקנר ומר גרנובסקי; הצעת קבוצת אלשטיין והצעת קבוצת אקסטרה.
בפנייה לנושים המוסדיים מדגישה התנועה לאיכות השלטון כי כנציגיו של ציבור חוסכי הפנסיה והביטוח בהליך זה, כמו גם במשק כולו, מוטלת עליהם האחריות לייצג את עמדתו של הציבור הרחב ולשקול אף שיקולים ארוכי טווח. אין חולק כי מקור חוליה של קבוצת אי.די.בי – נעוץ, קודם כל, במבנה הפרמידאלי שלה, כפי שהדגיש אף המומחה מטעם בית המשפט, מר אייל גבאי. ולכן, בחירה בחלופה שמקור המימון שלה מגיע מתוך מבנה פירמידלי הינה בחירה ישירה במיחזור אותם המבנים שגרמו לקריסה הקשה של אי.די.בי.
התנועה מבקשת להדגיש כי הדבר איננו מסוכן רק לקבוצת אי.די.בי על שלל החברות המרכיבות אותה אלא אף מסכן את המשק הישראלי בהגברת חולי הפירמידות והריכוזיות. שהרי, ככל שהמשק ריכוזי יותר, כך מארג השיקולים משתנה, ומה שבעבר אמור היה להתנהל על בסיס שיקולים כלכליים עסקיים בלבד, הופך למערכת יחסים של תן וקח בין בעלי שליטה בפירמידות.
התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי ההצעות אלו מנוגדות בתכליתן לרוח הצעת חוק הריכוזיות העומד כרגע בפני קריאה שנייה ושלישית, ומהווה, בשלב זה, איתות חזק מהציבור באשר לרצונו להימנע ממבנים פירמידאליים שיסכנו את כספו.
לאור כל זאת, התנועה קוראת לגופים המוסדיים להשתמש בכוחם ולמנוע את הכפפת אי.די.בי לפירמידה נוספת, שסביר להניח שתהיה ממונפת ביותר. זאת באמצעות דרישת הנושים כי המימון בהצעה הנבחרת לא יגיע ממבנה פרימדיאלי סבוך, אלא יהיה בבחינת מימון ישיר. באופן זה יוכלו הנושים למנוע מצב הרסני לפיו ההתמוטטות הבאה, שלא מן הנמנע שתקרה, בתנאים אלו, תהיה של גוף פירמידלי בעל ממדי ענק. שהרי, אין עוררין כי ככל שמדובר בגוף גדול וסבוך יותר, ישנה סכנה שההתמוטטות שלו תהיה קשה יותר ותשפיע באופן חמור יותר על המשק ועל כספי ציבור החוסכים בישראל.