החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות עבר בכנסת

החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות עבר בכנסת

הכנסת העבירה את הצעת החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות – בעד הצעת החוק הצביעו 73 ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה, ללא מתנגדים. צריך לתת מחמאה לחברי הכנסת על העבודה הברוכה ללא גבולות קואליציוניים וזהו הישג מדהים גם לציבור הישראלי.

עברו שלוש שנים מאז שהגשנו את נייר העמדה הראשון הקורא להקמת ועדה לבחינת ריכוזיות במשק, בסה"כ הפקנו 16 ניירות עמדה ושלושה מסמכי הסתייגויות לסעיפי החוק השונים, יצאנו לשטח וערכנו פעילות מחאה אזרחית נרחבת והשתתפנו בכל ישיבה בוועדת הכספים כדי להביא להקשחה של חלק מהוראות החוק.

היום אנחנו אומרים במידה רבה של סיפוק כי המאבק בריכוזיות הפך ממושג שרק הזויים דיברו ועסקו בו למושג שכולם מכירים. בשלוש השנים האחרונות נעשה שינוי תודעתי עצום בחברה הישראלית ביחס להכרה בבעיית הריכוזיות במדינת ישראל כבעיית יסוד.

החוק הוא לא החוק הטוב ביותר ונצטרך להוסיף לעמוד על המשמר כדי לסתום את הפרצות שהוא מאפשר, אך יש בו הישגים עצומים ומעתה והלאה יוטל פרוז'קטור עצום על כל פעולה או מעשה שריח ריכוזיות עולה ממנו.

הכנסת אמרה בקול רם וברור כי היא מכירה בקיומה של בעיית ריכוזיות וכי יש לטפל בה. החוק עושה צעד ראשון וחשוב בדרך לפתרון הבעיה – צעד ראשון שאחריו אנו מקווים שיבואו צעדים רבים אחרים.

במסגרת דברי הביקורת על החוק, כן לציין כי חוק הריכוזיות איפשר לשים קץ לשלטונו ושליטתו של דנקנר ודומיו בכספי הציבור באמצעות פירמידות אך באותה נשימה הוא כן נכשל בכך שאפשר לזן חדש של פירמידות הנשענות על חברות זרות להתחיל לצמוח. לצערנו הראשונה בהן עומדת ככל הנראה להבנות כבר בתחילת השבוע הבא עם אישורו של בית המשפט להסדר אלשטיין-בן משה אשר ככל הנראה תקים לנגד עיננו פירמידה בת כ-10 קומות.

אין לנו אלא להיות שוב המתריעים ולהזהיר שאם לא תתעשת הכנסת ותסתום פירצה זו במהרה אנו צפויים לראות קריסה מחודשת של מוסד הפירמידות. כשלונו השני של החוק הוא בכך שלא השכיל לנתק באופן מוחלט שליטה בנכסים פיננסיים וריאליים אלא קבע סף שרירותי ובלתי מספק. לצערנו חלק גדול מהגופים הפיננסים והריאליים ימשיכו לעשות בכספנו כבתוך שלהם