כמה עולה זכות ההפגנה בעיר תל אביב?

כמה עולה זכות ההפגנה בעיר תל אביב?

בדיון שהתקיים היום בבית המשפט העליון, ביטל בית המשפט העליון פסק דין של המחוזי וקבע כי אין מקום לגבות כסף מאזרחים או ארגונים המעוניינים להפגין באתרים ציבוריים, ובעיקר בכיכר רבין
התנועה לאיכות השלטון ערערה לבית המשפט העליון כנגד עיריית תל אביב יפו, בבקשה למתן צווים אשר יאפשרו להפגין בכיכר העיר ללא תשלום, וזאת לאחר שהעירייה ביקשה סכומים המגיעים לכדי עשרות אלפי שקלים בעבור מימוש זכות ההפגנה.טענה בפני בית המשפט כי כיכר רבין, הנה כיכר מרכזית בחברה הישראלית, וכי השתת תשלום על ידי עיריית תל אביב, תשלום החורג באופן ניכר מההוצאות הממשיות שנגרמו לה, מהווה הגבלה בלתי סבירה ובלתי מידתית של חופש הביטוי.
התנועה לאיכות השלטון עתרה בנושא לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשנת 2005 ובית המשפט דחה את טענת התנועה לפיה התניית אישור לעריכת הפגנה בכיכר בתשלום הנה הגבלה של זכות ההפגנה.
התנועה לאיכות השלטון הגישה ערעור על החלטה זו בשנת 2008 לבית המשפט העליון, אליו הצטרפה גם האגודה לזכויות האזרח, במסגרתו ביקשו השתיים מתן החלטה שתאסור על עיריית תל אביב להגביל את חופש הביטוי על ידי דרישת תשלום גבוה ובלתי סביר מראש. בעקבות הערעור, פרסמה העירייה נוהל לפיו לא יגבו תשלומים בעבור הפגנות בכיכר רבין ובאתרים אחרים בעיר, אלא במקרים חריגים בהם ביקש יוזם ההפגנה שירותים מסוימים מהעירייה.
בית המשפט העליון, בהרכב בראשות הנשיא גרוניס אליו הצטרפו השופטים הנדל ופוגלמן, ביקר בחריפות את עמדת העירייה וקיבל את עמדת התנועה. לאור הנוהל החדש לפיו אין חובת תשלום במקרה בו לא מתבקשים שירותים מהעירייה, ביטלבית המשפט העליון את פסק הדין של בית המשפט המחוזי ואת קביעותיו אשר סותרות את חשיבות הזכות להפגין במשטר דמוקרטי. כמו כן, הורה בית המשפט לעירייה להחזיר לתנועה לאיכות השלטון 10,000 ש"ח אותם נדרשה להעביר לעירייה בהתאם לפסיקת המחוזי.

פרסום בטלויזיה החברתית