ברכות התנועה לאיכות השלטון להנחת הקוד האתי לחברי הכנסת

ברכות התנועה לאיכות השלטון להנחת הקוד האתי לחברי הכנסת

התנועה לאיכות השלטון מברכת את חבר הכנסת ויו"ר השדולה למאבק בשחיתות, מיקי רוזנטל, על הנחת הקוד האתי על שולחן הכנסת. התנועה תעשה כל שביכולתה כדי שהפעם הקוד האתי יאושר על ידי חברי הכנסת, להבדיל מכנסות קודמות, ותלווה את תהליך אישורו ותוודא ככל שביכלתה כי הקוד האתי יהיה ראוי.
התנועה לאיכות השלטון מברכת את חבר הכנסת ויו"ר ועדת השדולה למאבק בשחיתות, מיקי רוזנטל, על הנחת הקוד האתי על שולחן הכנסת. התנועה לאיכות השלטון מדגישה עם הנחת הקוד האתי, כי לדאבוננו, היום אנו עדים למשפטיזציה מרובה מדיי בחברה הישראלית, אשר אחד מביטויה החמורים הוא התייחסות לרף הפלילי כרף נורמטיבי ומוסרי. על כן, התנועה רואה חשיבות עליונה בהשרשת נורמות שלטוניות ראויות, שאינן בגדר נורמה פלילית, אלא אתית, ציבורית ומוסרית. אי לכך רואה התנועה לאיכות השלטון בקוד האתי לחברי הכנסת כלי ראשון במעלה בכדי למסד שורה של נורמות שלטוניות ראויות. התנועה לאיכות השלטון תעשה כל שביכולתה כדי שהפעם הקוד האתי יאושר על ידי חברי הכנסת, להבדיל מכנסות קודמות, ותלווה את תהליך אישורו ותוודא ככל שביכלתה כי הקוד האתי יהיה ראוי. רבים וטובים עסקו במלאכה בכנסות קודמות ואנו תקווה כי חה"כ רוזנטל יצליח היכן שהשאר נבלמו- בהעברת הקוד האתי ואישורו על ידי חברי הכנסת.
היום ישנם כללים המסדירים היבטים מסוימים בפעילותם של חברי הכנסת המפוזרים בין הוראות שונות, אולם אין בנמצא קוד אתי אחד שלם, קוהרנטי וסדור, אשר נותן מענה ערכי ברור ומוגדר להתנהגות המצופה, ציבורית ומוסרית, מחברי הכנסת. במצב דברים זה, בחינת ההתנהלות לאחר מעשה נתונה תמיד למחלוקות ולאי בהירות, וחמור מכך, נמנעת הסדרה מראש, אשר עשויה למנוע התנהלות בעייתית.
נבחרי הציבור צריכים להבין כי גם מה שאינו פלילי אינו בהכרח מותר- זוהי תכליתו של הקוד האתי – לטפח התנהגות ראויה של חברי הכנסת. עתה, עם הנחת ההצעה לקוד אתי, שהניח חבר הכנסת ויו"ר השדולה למאבק בשחיתות, מיקי רוזנטל, התנועה לאיכות השלטון תבקש להגיש הסתייגויותיה- ככל שידרשו וללוות את הדיונים והליך אישורו בוועדת הכנסת ובמליאה, בכדי שלא רק שנצא עם קוד אתי, אלא שיהא בו תוכן ערכי ומוסרי ראוי וכן.