איכות השלטון למבקר המדינה: יש לבחון את כשלון הרגולטורים למול התנהלות קבוצת אי.די.בי

איכות השלטון למבקר המדינה: יש לבחון את כשלון הרגולטורים למול התנהלות קבוצת אי.די.בי

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ב') למבקר המדינה בבקשה לבדוק את הכישלון המערכתי של שומרי הסף בפיקוח על פעילותה של קבוצת אי.די.בי יותר מעשור.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא בבקשה לבדוק את הכישלון המערכתי של גורמי הרגולציה למול התנהלות קבוצת אי.די.בי במשך יותר מעשור. פניית התנועה לאיכות השלטון למבקר הגיעה לאחר הופעת התנועה בדיון בפני חברת ועדת הכספים בשבוע שעבר (19.1.14). בוועדה, קראה התנועה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין, כאשר היא מסבה את תשומת לב חברי הוועדה ליותר מ-20 פרשיות מקוממות, בהן הפעילות של אי.די.בי גרמה לנזק ממשי לכיסם של אזרחי המדינה והשפיעה לרעה על המשק הישראלי. כמו כן, התנועה הדגישה כיצד ניתן היה למנוע את כל אחד מהאירועים באמצעות התערבות נכונה, בזמן אמת, של הרגולטורים ושומרי הסף.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה לאחר שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, הודיע כי הוחלט למנות ועדת משנה לועדת הכספים לחקירת כשלון שומרי הסף בעניין אי.די.בי. הודעתו של סלומיאנסקי בעניין מעלה תמיהה מאחר ומהדיון שהתנהל בוועדה נדמה היה שמרבית חבריה סברו כי עליהם לנצל את סמכותם ולהקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את הנושא. לכן, יש רגליים לסברה כי מדובר בהחלטה הנשענת בעיקרה על שיקולים קואליציוניים.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה למבקר המדינה כי ועדת משנה איננה פתרון מספק לכשלים שתוארו במכתבנו. זאת בייחוד לאור העובדה שמדובר בועדה בעלת סמכויות מצומצמות, אשר הרכבה נקבע על ידי יו"ר ועדת הכספים ולכן ייתכן שאיננה מספיק אפקטיבית. לאור זאת, יש מקום לבדיקת מבקר המדינה בעניין זה, מוסד הביקורת הממלכתי העליון של מדינת ישראל האמון על מחקר ובדיקה של כשלים רגולטורים ובעל מומחיות בנושא זה.