איכות השלטון לממונה על ההגבלים העסקיים: מנע מתן הקלות ללקוחותיה הגדולים של חברת נשר

איכות השלטון לממונה על ההגבלים העסקיים: מנע מתן הקלות ללקוחותיה הגדולים של חברת נשר

התנועה לאיכות השלטון פנתה לפרופ' דויד גילה בבקשה שלא לאפשר הגברת כוחה המונופוליסטי של חברת נשר באמצעות אישור למתן הנחות ללקוחותיה הגדולים
נוכח הפרסומים כי מתקיימים מגעים מתקדמים בין חברת נשר עם רשות ההגבלים העסקיים, לפיהם בתמורה למכירת אחד ממפעלי הייצור שלה תינתן לה אפשרות להמשיך בהענקת הנחות ללקוחותיה בגדולים, פנתה היום (יום ב') התנועה לאיכות השלטון לממונה על ההגבלים העסקיים בדרישה כי ככל שהפרסומים נכונים: "אין לאפשר לנשר להעניק הנחות ללקוחותיה הגדולים בתמורה למכירת המפעל".
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני הממונה על ההגבלים העסקיים, כי משום שזיכיון המפעל ממילא לא יכול להיות מוארך, אין לכרוך בשום אופן את מכירתו, שהיתה עתידה להתבצע ללא קשר, במתן הנחות שפוגעות בתחרות. כריכת אישור מתן ההנחות במכירת המפעל מהווה למעשה הענקת הטבה משמעותית לנשר והגנה המחזקת את מעמדה המונופוליסטי, בניגוד להמלצות הועדה הבין משרדית לקידום התחרות בענף ולחוק ואף מבלי שתינתן בעדה כל תמורה.
התנועה לאיכות השלטון מציינת במכתבה, כי כידוע היקפו של שוק המלט עומד על כ-2 מיליארד שקלים בשנה ומאופיין בריכוזיות גבוהה למדי, בהיותה של חברת נשר מחזיקה בכ-85% מהשוק בישראל. לאור כך הוקמה הועדה הבין משרדית לקידום התחרות בענף שקבעה כבר בחודש יוני 2013 כי מתן ההנחות ללקוחות הגדולים גורם לכך שהלקוחות הגדולים יירכשו את המלט מהחברה, במקום לייבא מלט וליצור בכך תחרות. במקביל הדבר מאפשר לחברה להעלות את המחירים עבור הלקוחות הקטנים. על ידי כך משתמר מעמדה המונופוליסטי של חברת נשר.
ממסקנותיה של הועדה הבין משרדית לקידום התחרות עולה כי בכל מקרה חברת נשר לא תוכל לחדש זיכיונה בהר-טוב. בהמלצותיה מציינת הוועדה כי "למונופול בשוק המלט תמנע אפשרות לקבל פטור ממכרז, לחדש זיכיון או לגשת למכרז תחרותי על הקצאת מחצבות חדשות של גיר למלט…".
מסקנות אלו של הועדה אף עולות בקנה אחד עם הוראותיו של החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות.
לאור כך התנועה קוראת לרשות להגבלים עסקיים לא לאפשר את הגברת כוחה המונופוליסטי של חברת נשר באמצעות אישור למתן הנחות ללקוחותיה הגדולים. כמו כן, על הרשות לדאוג למיצוי הדין עם החברה במידה שזו הפרה את הסיכומים בדבר ההנחות שאושרו לה עד כה.

פרסום בדה מרקר