איכות השלטון לשר התשתיות הלאומיות: יש להקפיא כל החלטה לתשלום תוספות שכר לעובדי חברת החשמל

איכות השלטון לשר התשתיות הלאומיות: יש להקפיא כל החלטה לתשלום תוספות שכר לעובדי חברת החשמל

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר התשתיות, מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות ולחברת החשמל בדרישה להקפיא כל החלטה על תוספת שכר לעובדי חברת החשמל תמורת הסכמתם לקידום "מיזם הסיבים"

נוכח פרסומים מהם עולה כי חברת החשמל עתידה לאשר תוספת שכר לעובדיה ובהמשך אף חלק מהרווחים, לשם קבלת הסכמתם לקידום "מיזם הסיבים", פנתה היום (יום א') התנועה לאיכות השלטון לשר התשתיות האנרגיה והמים, מר סלבן שלום, מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, מר אורי יוגב, יו"ר חברת החשמל, מר יפתח רון טל ומנכ"ל חברת החשמל, מר אלי גליקמן.

פנייה מדגישה התנועה לאיכות השלטון כי העלאת השכר לעובדים וחלוקת רווחי החברה מהווים תקדים מסוכן, העלול להשליך על כלל המשק, ואשר, בכל הצער, אין היגיון רב בצדו. לחברת החשמל מותר לקדם פרויקטים הנתפסים בעיניה כפרויקטים ראויים מבחינה ציבורית, בכפוף להוראות הדין. לא רק מותר, אלא אף חובה עליה לעשות כן.
חובת חברת החשמל לפעול לטובת הציבור, לא נגזרת החובה להטיב עם ועד העובדים, ולפגוע בציבור באמצעות פגיעה בקופתו הציבורית.
זאת ועוד, מוסיפה התנועה לאיכות השלטון כי אין זה ברור כלל ועיקר מדוע נדרשת החברה, לפי הפרסומים, לשלם סכום עתק של כ-5 מיליון ₪ מכספי הציבור לשם "הבטחת" הסכמת ועד העובדים של החברה! ההבטחה נראית בעיני האזרח מן המניין כאקט לא סביר בעליל במקרה הטוב, וכשוחד של ממש במקרה הרע. ההתנהלות בהקשר מעלה חשש כי חברת החשמל מתחמקת מן ההכרעות הנכונות, גם אם אינן מקובלות על ועדי העובדים וכואבות לעתים מה, ופועלת לקניית "שקט תעשייתי" בכספי הציבור.

עמדת התנועה לאיכות השלטון, כפי שהוצגה בפנייה היא במידת הצניעות המתבקשת, שומה על היועץ המשפטי לממשלה ועל כל הרגולטורים הרלוונטיים למנוע מצב בו חברה ממשלתית-ציבורית עורכת סחר מכר בכספי המיסים של האזרח לשם בלימת התנגדות צפויה מצדו של ועד העובדים לפרויקט שהיא חפצה לקיים. המנגנונים הראויים להסדרת חילוקי דעות בין הועד לבין החברה מוסדרים בדין, ובראשם הפנייה לערכאות משפטיות. מדובר במצב בלתי סביר בעליל המהווה פגיעה בוטה בשורה של עקרונות ציבוריים, ובראשם הצורך לשמור על הקופה הציבורית.