בעקבות פס"ד בבית המשפט העליון כנגד מרכז ההשקעות התנועה לאיכות השלטון "הסתיים עידן החשיכה במרכז ההשקעות"

בעקבות פס"ד בבית המשפט העליון כנגד מרכז ההשקעות התנועה לאיכות השלטון "הסתיים עידן החשיכה במרכז ההשקעות"

בעתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד משרד התעשייה והמסחר ומרכז ההשקעות שבמשרד הכלכלה קבע בית המשפט העליון כי: "אנו נותנים תוקף של פס"ד להסכמות אליהן הגיעו הצדדים"

התנועה לאיכות השלטון עתרה בשל התנהלות מרכז ההשקעות, אשר בשל התנהלותו לאורך שנים, מליארד שקלים מכספי משלמי המיסים "התאדו" להם מהקופה הציבורית,ללא הצדקה חוקית ועניינית, חלקם במסגרת החלטות בלתי שקופות שהתקבלו על ידי מרכז ההשקעות, אשר בבסיסן אין כל אמת מידה מנחה או נהלים מחייבים, אלא שיקול דעת פרוץ ומבלי שלמרכז ההשקעות היתה יכולת אמיתית לפקח על השבת הכספים הללו, במידת הצורך, לקופה הציבורית.
במסגרת ההליכים של העתירה נדברו הצדדים והגיעו להסכמות באשר לשינויים מרחיקי לכת בהתנהלות מרכז ההשקעות, אשר יבטיחו התנהלות שקופה, ממוסמכת, עם נהלים ברורים וקריטריונים סדורים. בית המשפט נתן להסכמות תוקף של פסק דין:
– כל נוהל שיאושר וכל הנתונים המהותיים יופצו באינטרנט
– על מענק יפורסם באתר האינטרנט כולל נימוקים
– יערכו פרוטוקולים של הדרג המקצועי במרכז ההשקעות
– מרכז ההשקעות יפרסם תכנית עבודה לאחר אישור תקציב המדינה
– כל שמות החברות להן אושרו תכניות יפורסמו יחד עם סכום ההשקעה המאושרת כמו גם החלטות על ביטול האישורים, ויתורים על החזרי מענקים וסכום החוב שהחברה נדרשת להחזיר
בעקבות העתירה החלה עלייה חדה בהיקף גביית החובות על ידי מרכז ההשקעות. מכ 5 מיליון ₪ שנדרשו והושבו למרכז ההשקעות בין השנים 2002- 2008 (שהוו חמישית אחוז מכספי המענקים שנתנו); מאז שנת 2010, אז הוגשה העתירה עד לחודש יולי 2013 – הושבו למרכז ההשקעות חובות בסך של 29.6 מיליון ₪.(!!) בנוסף לכך, יש סך של כ- 100 מיליון₪ נוספים, המוגדרים כחובות ברי גבייה, ואשר מצויים בהליכי בדיקה/ חקירה או פתיחה בהליכים משפטיים. זאת ועוד, ניתן להצביע על ירידה של 98% בכמות החברות מהן לא נדרש החזר מענקים.
בית המשפט קבע בפסק דינו במפורש כי "אין חולק כי בסופו של יום מדובר בעתירה מוצדקת שהובילה- בדרך של הידברות ושיתוף פעולה בין הצדדים ולא בדרך של מתן פסק דין- לשינוי חיובי ומשמעותי באופן התנהלותו של מרכז ההשקעות"
עו"ד נילי אבן חן, מנהלת תחום הכלכלה בתנועה לאיכות השלטון: "מעכשיו הסתיים עידן החשכה במרכז ההשקעות והכל צפוי להיות תחת אור השמש. הציבור יוכל לבחון בזמן אמת את המתרחש."