איכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה: יש לבטל את ההחלטה לערוך עסקת טיעון בעניין תיק עמלות הבנקים

איכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה: יש לבטל את ההחלטה לערוך עסקת טיעון בעניין תיק עמלות הבנקים

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ה) ליועץ המשפטי לממשלה בקריאה לבטל את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין תיק עמלות הבנקים, לעצור את עסקת הטיעון המתגבשת ולהביא לניהול אפקטיבי ואמיץ של תיק זה לטובת הציבור כולו.
רקע
כזכור, בשנת 2009 הרשות להגבלים עסקיים קבעה כי הבנקים הפרו את חוק ההגבלים כשהחליפו ביניהם מידע על עמלות. הבנקים ערערו על הקביעה בבית הדין להגבלים. התביעה התנהלה כמה שנים, ובימים אלה מנסים הצדדים לסגור עסקה, כאמור.
בימים האחרונים פורסם כי פרופ' גילה נוטה לסגור את תיק תיאומי עמלות הבנקים במסגרת עסקת טיעון בה ישלמו הבנקים קנס בשווי 70 מיליון ₪ למדינה, או לציבור הנפגעים שהגיש תביעות ייצוגיות, ובתמורה תבטל הרשות את הקביעה כי החליפו ביניהם מידע תוך הפרה, לכאורה, של החוק.

התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה ליועמ"ש כי להחלטה כגון זו משמעות ציבורית בחשיבותה שהיא מעבר לחישוב המשפטי הטכני של סיכון מול סיכוי: "החלטות שכאלה קונות להן תהודה בלב הציבור כולו, ויהוו בסיס עתידי לתפיסת המותר והאסור בקרב אנשי המשק בכלל ובכירי המערכת הבנקאית בפרט. לכן, על הנוגעים בדבר להיות זהירים שבעתיים בטרם קבלת החלטה שמשמעותה חוסר מעש והפקרת הציבור"
התנועה לאיכות השלטון מבהירה עוד כי ההחלטה לסגור את אחד מתיקי הדגל של הרשות להגבלים עסקיים, אחד מכלי ההגנה האחרונים הקיימים ללקוחות הבנקים הישראליים, אינה רק משוללת הרתעה מוסדית ואישית יש בה אמירה מסוכנת לציבור שאין מי שנלחם בעבורו. אין מי שינהל לטובתו מאבקים נחרצים.
עו"ד מיקה קונר-קרטן, מנהלת תחום החקיקה בתנועה לאיכות השלטון: "יש מעט תיקים שהתכלית בניהולם לא יכולה להסתכם בסיכון והסיכוי לזכות בהם, אלא יש ערך בניהולם כשלעצמו בשל המסר הציבורי כי יש מי שמנהל בעבור הציבור קרבות קשים ומורכבים, יש מי שמגן עליו- תיק זה הוא אחד מאותם תיקים. לצערנו, תכופות אנו עדים לאזלת ידן של מערכות אכיפת החוק בעניינים כלכליים הנוגעים לכספי הציבור לחסכונותיו, ובל ניתן ידנו, כשהדבר אפשרי, לאזלת יד זו שנזקיה אין להם שיעור.
ברור לכל, כי ככל שנוגע העניין שלפנינו להתנהגות פסולה של בכירי המערכת הבנקאית, כך מצווים האמונים על אכיפת החוק להעדיף את השיקול הרחב של הגנה על הציבור בכל מחיר כמעט ולא להסתפק בשיקולים משפטיים טכניים טהורים, בבואם להחליט על האפשרויות למיצוי הדין.