איכות השלטון לוועדת שקד: יוצרים אשלייה של קיצור השירות

איכות השלטון לוועדת שקד: יוצרים אשלייה של קיצור השירות

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ג') לוועדה המיוחדת בהצעת חוק השוויון בנטל השירות (ועדת שקד) בטענה כי ההצבעה על "קיצור" השירות ל-32 חודשים מאריכים את מספר חודשי השירות כפי שמצוינים בחוק שירות הביטחון

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ג') לחברי הוועדה ולחה"כ איילת שקד העומדת בראשה והדגישה כי ההצבעה לקיצור השירות ל- 32 חודשים מהווה הארכה של השירות ממספר החודשים הרשומים בחוק שירות ביטחון. חוק שירות ביטחון קובע (סע' 15), כי השירות הצבאי לגברים ימשך 30 חודשים בלבד. אך שנים ארוכות מאושרת אחת לשנה / שנתיים הוראת שעה המאריכה את השירות הצבאי לגברים ל – 36 חודשים.
דברי ההסבר להוראות השעה הבהירו כי מערכת הביטחון אינה שוללת באופן עקרוני עקרונות דו"ח הוועדה לבחינת סוגיית קיצור שירות החובה לגברים, אך אינה יכולה ליישמם בשל המצב הביטחוני והצרכים הדחופים שאליהם נחשפו צה"ל ומערכת הביטחון כולה, וכן בשל "ירידה ניכרת בהיקף סדר הכוחות, עקב ירידה ניכרת במספר המתגייסים, בין השאר נוכח ירידה בהיקף הילודה והעלייה."
התנועה לאיכות השלטון תקפה הארכות אלו בשתי עתירות לבית המשפט הגבוהה לצדק, כאשר התנועה עמדה על כך שהוראות השעה המבקשות להאריך את שירותם הסדיר של גברים המשרתים בצבא הינה בלתי חוקתית ועל כן דינה להתבטל. זאת נוכח חוסר המידתיות שבהארכת השירות לציבור המשרת, תוך פגיעה קשה בזכויות היסוד של המשרתים, בד בבד עם הענקת פטורים ודחיות לציבור אחר.
הנה כי כן, אמנם, בפועל גברים שירותו שירות חובה של 36 חודשים, אך על פי חוק שירות ביטחון היה השירות אמור לעמוד על 30 חודשים – לא יותר. אשר על כן, החלטת הוועדה מאתמול מאריכה את השירות ואיננה מקצרת אותו, כפי שהוצג בציבור ונתכבד למחות על הצגתו ככזה.
עמדת התנועה היא, כי הארכה כזו יכולה להיות מוצדקת וחוקתית רק ככל שהיא מוחלת ונאכפת באופן שוויוני על כלל הגברים במדינה ולא במקביל לחקיקת הקלות, דחיות ופטורים לאוכלוסייה מסויימת.