תחרות מיתוג מחדש לכנסת איכות השלטון ליו"ר הכנסת: יש לפסול הצעות שאינן כוללות את סמל המדינה

תחרות מיתוג מחדש לכנסת איכות השלטון ליו"ר הכנסת: יש לפסול הצעות שאינן כוללות את סמל המדינה

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר הכנסת בקריאה לפסול הצעות שאינן כוללות את סמל המדינה כפי שמתחייב לפי הקווים המנחים וכללי התחרות שפורסמו באתר הכנסת

בעקבות הגשת המועמדויות בתחרות הכנסת ל"יצירת שפה עיצובית חדשה" נמצא כי מתוך חמשת המודלים הסופיים שבחרה הוועדה הציבורית להעלות לשלב הצבעות הציבור, ארבעה אינם כוללים את סמל המדינה. זאת למרות שבמצגת הקווים המנחים וכן בכללי התחרות, כפי שפורסמו באתר הכנסת ובדף התחרות, נקבע כי "הכרחי" לשלב את סמל המדינה במרכיבי השפה העיצובית ולתת לו התייחסות ומשקל בעיצוב המודל.

מתוך הפנייה ליו"ר הכנסת: "חשיבות סמל המדינה נעוץ בשורשי מורשת העם היהודי עוד מימי בית ראשון ועד ימינו אנו. סמל המדינה מוכר לא רק לאזרחי המדינה אלא גם ברחבי העולם כסמלה הרשמי של מדינת ישראל על כל מוסדותיה. לפיכך, הבדלתו של סמל המדינה מהרשות המחוקקת עלול ליצור נתק חזותי בחיבור שבין שורשי היהדות לבין צביון המדינה."

בנוסף, התנועה לאיכות השלטון מציינת כי סעיף 6(4) לחוק הדגל, הסמל והמנון המדינה מסמיך את שר הפנים לקבוע שינוי באופן שימוש מוסדות המדינה בסמל הלאומי. סייג לאמור לעיל הוא בהעברת סמכות זו של שר הפנים בכתב ובציון ההעברה ברשומות. העברה שכזו לא בוצעה ולא התפרסמו שינויים ברשומות.

זאת ועוד, התנועה לאיכות השלטון מדגישה, כי ישנה גם התעלמות עקבית ומשמעותית מסמל המדינה גם במשרדי ממשלה רבים כדוגמת משרד הביטחון, משרד הרווחה ומשרד התיירות, אשר אינם מציגים את סמל המדינה במסמכיהם הרשמיים.

עמדת התנועה לאיכות השלטון, כפי שהוצגה בפני יו"ר הכנסת: "אין לוותר על הצבת סמל המדינה בראש המסמכים הרשמיים ואתרי האינטרנט של משרדי הממשלה בכלל ושל הכנסת בפרט. יש להשיב את סמל המדינה למקומו הראוי כמאגד תחתיו את כל מוסדות המדינה. וודאי שעה שתנאי התחרות הינם שהמיתוג מחדש יכלול את סמל המדינה דבר אשר קיבל ביטוי כאמור, גם בחקיקה."