איכות השלטון לוועדה לבחינת ראשי ערים: יש להבהיר לשלמה לחיאני כי הפרת החלטת הוועדה עלולה להביא לידי דיני המשפט הפלילי

איכות השלטון לוועדה לבחינת ראשי ערים: יש להבהיר לשלמה לחיאני כי הפרת החלטת הוועדה עלולה להביא לידי דיני המשפט הפלילי

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') ליו"ר הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות
לטעמנו יש להבהיר הבהר היטב, באופן שאיננו משתמש לשתי פנים, כי הפרת החלטה מהחלטותיה של הוועדה עלולה להביא את ראש הרשות המושעה תחת דיני המשפט הפלילי.

רקע
ביום 06.02.2014 החליטה הוועדה לבחינתה השעיית ראשי רשויות מקומיות, בהתאם לבקשת היועמ"ש, להשעות לתקופה של שנה את ראש עיריית בת ים, מר שלמה לחיאני. מעבר להשעייתו מכהונתו כראש העירייה, הורתה הוועדה להגביל את כהונתו כחבר מועצת עיריית בת ים, כך שיהא הוא מנוע מלהחזיק בתפקידים שיש להם השפעה מהותית על התנהלותה התקינה של הרשות המקומית או בתפקידים הכרוכים בניהול כספי ציבור.
חרף ההוראה המפורשת האמורה, עולה מפרסומים בתקשורת כי מר לחיאני ממשיך, לכאורה, "לנהל את העניינים" מאחורי הקלעים, וכי – באופן סמלי – התכוון הוא להמשיך ולשבת בלשכת ראש העירייה. התנהלותו זו, על פי הפרסומים, הביאה את ממלא מקום ראש העירייה הנבחר, מר ששון אליהו, להתפטר מתפקידו. במקומו, כך עולה, יכהן כממלא מקום ראש העירייה מר יוסי בכר, חבר בסיעתו של מר לחיאני.

התנועה לאיכות השלטון התריעה כבר בעת ניסוח הצעת החוק מפני החשש כי העדר ניתוק מספק של ראש הרשות המקומית מתפקידיו, סמכויותיו ו"כיסאו", יותיר בידיו הכוח
הפוליטי להשפיע על חברי מועצת הרשות המקומית ועובדיה, כך שההשעיה תהא למראית עין בלבד. על פניו, לצערנו, חשש זה מתחזק במקרה דנן.
התנועה לאיכות השלטון מבקשת מיו"ר הוועדה, השופט משה גל, לבחון את הטענות העולות בפרסומים לעניין התנהלותו של מר לחיאני ולפעול לאכיפת החלטת הועדה. כמו-כן, על מנת להבטיח את אותו "ניתוק" מחויב המציאות בעת ההשעיה בכלל ובענייננו בפרט, התנועה סבורה כי ראוי שיובהרו למר לחיאני כי חריגה מהחלטת הוועדה עלולה לעלות כדי הפרת הוראה חוקית.