לקראת הדיון המהיר בוועדת הכלכלה בעניין ענף גידול הדבורים

לקראת הדיון המהיר בוועדת הכלכלה בעניין ענף גידול הדבורים

התנועה לאיכות השלטון העבירה נייר עמדה לחברי וועדת הכלכלה, העתידה להתכנס בנושא מחר (יום ג'), המתמקד בארבע הטענות העיקריות שעלו כנגד ההסדר המתגבש בנושא ענף גידול הדבורים
מצ"ב נייר העמדה של התנועה לאיכות השלטון
משק הדבש בישראל מוסדר כיום באמצעות צווים ותקנות המיושמים על ידי המועצה לייצור ושיווק דבש. ההסדר החוקי הנוכחי טומן בחובו ניגוד עניינים מובנה בין תפקידה של מועצת הדבש כאחראית על חלוקת משאבים ציבוריים, לבין היותה גוף המייצג את הדבוראים הגדולים במשק, כמו גם קשיים נוספים.
הצווים והתקנות המסדירים את משק הדבש מעגנים חלוקת משאבי ציבור על ידי חברה פרטית (הלא היא מועצת הדבש), קובעים הסדרים המהווים פגיעה בזכויות קניין, חופש העיסוק וחופש ההתקשרות, ואף מבוססים על פגמים מנהליים המציבים את תוקפן של התקנות בסימן שאלה. כמו כן, במצב הנוכחי ענף הדבש חסר תחרות וסגור לחלוטין לכניסת דבוראים חדשים.
עו"ד נילי אבן חן, מנהלת מחלקת הכלכלה בתנועה לאיכות השלטון: "יש לברך על כך שהצעת החוק עברה את אישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה. השינוי המשמעותי שמביאה עמה הצעת החוק הינו העברת מוקד הכוח, לאחר למעלה מ-40 שנה, מידיו של גורם פרטי בעל אינטרס בענף (מועצת הדבש) – לידיהם של גורמים ממשלתיים."
בנייר העמדה אשר הועבר לחברי הוועדה מבקשת התנועה לאיכות השלטון להתייחס אל ארבע הטענות המרכזיות שהועלו על ידי חברי הכנסת עומר בר לב ויצחק ועקנין, כפי שהוצגו בחומר הרקע לישיבה, לשמן יתכנס הדיון המהיר בעניין. עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי טענות חברי הכנסת אשר מועלות חזור ושוב אף על ידי מועצת הדבש, פוגעות באינטרס הציבורי והכל כפי שיפורט להלן.
התנועה לאיכות השלטון סבורה כי על חברי ועדת הכלכלה לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניהם ולדאוג שעיצובו של ההסדר המתגבש באמצעות הצעת החוק יטיב עם ציבור הצרכנים ועם ציבור מגדלי הדבורים כאחד.
העברת סמכויות האסדרה מידיה של מועצת הדבש אל משרד החקלאות, טומנת בחובה בשורה חיובית למנהל תקין. על כן ראוי לתמוך בשינויים המוצעים ולפעול לשיפורו של ההסדר כולו.