הישג ציבורי ענק: בית המשפט העליון דחה את הערעור של כי"ל וחייב לפרסם את הפרוטוקולים בהליך הבוררות על התמלוגים

הישג ציבורי ענק: בית המשפט העליון דחה את הערעור של כי"ל וחייב לפרסם את הפרוטוקולים בהליך הבוררות על התמלוגים

בית המשפט העליון קיבל את עמדת 'אדם טבע ודין' והתנועה לאיכות השלטון וקבע כי יש לפרסם את הליכי הבוררות שהתנהלו בין המדינה לבין מפעלי ים המלח בסוגיית התמלוגים. שופטי העליון חייבו את כי"ל לשלם 30 אלף שקלים לכל צד והותירו על כנו את פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי שקבע ביולי האחרון: "לא מדובר במחלוקת פרטית. מדובר במחלוקת ובסכסוך בעלי מאפיינים ציבוריים מובהקים"
בית המשפט העליון דחה היום (ד) את הערעור שהגישו מפעלי ים המלח נגד פרסום הפרוטוקולים והעדויות של הליך הבוררות בסוגיית תמלוגי ים המלח ובכך הותיר על כנו את פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי שקבע ביולי השנה כי על החברה לפרסם את המסמכים.
בית המשפט העליון קבע כי מפעלי ים המלח ישלמו הוצאות משפט לתנועה לאיכות השלטון ולאדם טבע ודין בסך 30 אלף שקלים לכל צד.
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין' בירך על החלטת ביהמ"ש העליון ואמר: "כי"ל ניסתה להתיש אותנו בהליכים משפטיים ארוכים ויקרים, אך לא הרפינו והצדק ניצח! ביהמ"ש העליון נתן עדיפות לשקיפות הציבורית וכעת ברור לכולם כי המידע הציבורי שייך לציבור, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במשאבי טבע כמו ים המלח השייכים לכולנו. כעת נעמוד על המשמר על מנת להבטיח שכי"ל תשלם לציבור את כל הכספים המגיעים לו בשל ניצול ים המלח לטובת אינטרסים כלכליים פרטיים". העדיף את השקיפות הציבורית על פני הליכים שנעשים במחשכים.
עו"ד דנה טבצ'ניק, ראש תחום כלכלה ומשאבי טבע באט"ד: היום ביהמ"ש העליון שם סוף להתנהלות הבזויה של כי"ל, אשר לא רק ממשיכים לנצל באופן מחפיר את משאב ים המלח, אלא גם להסתיר מהציבור את המידע בנוגע לתביעה המתנהלת נגדם על כספים שלא שילמו עבור ניצולו".
עו"ד נידאל חאיק, מנהל תחום הליטיגציה בתנועה לאיכות השלטון:"בית המשפט העליון חזר ועמד על חשיבותו של המשאב הציבורי, ים המלח, ומתוך כך דחה כל ניסיון לנהל את העניינים הקשורים לתמלוגי ים המלח הרחק מעינו של הציבור. בית המשפט קיבל את עמדת התנועה לאיכות השלטון לפיה חופש המידע וזכות הציבור לדעת שולטים בכיפה במקרה הזה והורה על חשיפת המידע לעיני הציבור.
מדובר בהלכה חשובה החוזרת ומדגישה את חשיבות המעורבות הציבורית בכל הנוגע לניהול משאבי הטבע של המדינה".
רקע
כזכור, בחודש אוגוסט 2012 פנו 'אדם טבע ודין' ו'התנועה לאיכות השלטון' למשרד האוצר בדרישה לפרסם את כל המסמכים הנוגעים להליך הבוררות שמנהלת המדינה מול מפעלי הים המלח, באשר לאופן חישוב התמלוגים על האשלג שישלמו המפעלים.
משרד האוצר נענה לבקשת הארגונים, אך מפעלי ים המלח הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים במטרה למנוע את פרסום המסמכים ואת שיתוף הציבור בהליך זה.