התנועה לאיכות השלטון לשר לביטחון פנים: יש להקים ועדת חקירה חיצונית לבדיקת האירועים בכלא רימונים

התנועה לאיכות השלטון לשר לביטחון פנים: יש להקים ועדת חקירה חיצונית לבדיקת האירועים בכלא רימונים

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ג') לשר לביטחון פנים ולנציב שירות בתי הסוהר בקריאה להקמת ועדת חקירה חיצונית שתבחן באופן ענייני ועצמאי את הליקויים שהתגלו באירוע, ותציג "מתווה דרכים" והמלצות למניעת הישנותם בעתיד

בעקבות אירוע החדרת נשק והירי בכלא רימונים, פנתה התנועה לאיכות השלטון היום (יום ג') לשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' ולנציב שירות בתי הסוהר, רב גונדר אהרון פרנקו, בקריאה להקמת ועדה או צוות בדיקה חיצוני אשר ילבן את הסוגיה עד תום ויציג מסקנות בפני הציבור הרחב. מתוך הפנייה לשר ולנציב שירות בתי הסוהר: "חומרת האירוע מחייבת בדיקה מערכתית ופרטנית במסגרתה יבחנו כל "השאלות הקשות" העולות מהאירוע, לרבות הסקת מסקנות לגבי האחראים לנושא".
התנועה לאיכות השלטון מדגישה עוד, כי בנסיבות הייחודיות של המקרה בהן מדובר במקרה קשה בו סוכנו חיי הסוהרים מחד, ועולה חשש לכשלים ביטחוניים במערכת של בית הכלא הרימונים מאידך, אשר אף מחייבת בדיקה דומה אף ביתר בתי הכלא – ראוי שהוועדה שתוקם תהא חיצונית לשירות בתי הסוהר.

עמדת התנועה לאיכות השלטון, כפי שהוצגה בפני השר ונציב שירות בתי הסוהר היא כי הקמת ועדה חיצונית תבטיח את עצמאותה של הועדה ואת היותה בלתי תלויה בכל גורם או השפעה מתוך הארגון, מה שיחזק את אמון הציבור בפעילותה, ובתוצאות ובמסקנות אליהן תגיע. זאת ועוד, הקמת ועדה חיצונית אף תנסוך אמון רב יותר בשירות בתי הסוהר כגוף אשר פועל לתיקון הליקויים ולשם כך פועל בשקיפות מלאה, תוך שימוש בגורמים עניינים ובלתי תלויים אשר יציגו בפניו את המסקנות והליקויים לאשורם.

התנועה לאיכות השלטון מציינת עוד כי האירוע הנקודתי מעלה סימני שאלה רוחביים באשר לליקויים שעלו, ואשר ראוי, נכון וחובה לבחון את התקיימותם (חלילה) אף ביתר בתי הכלא בישראל. ומכאן טעם נוסף בהקמת ועדה חיצונית של מומחים, שתהא בלתי תלויה בשדרה הניהולית של שירות בתי הסוהר, ואשר תעמיק בנושא ותגיש מסקנות בנושא.