בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון: בית המשפט קבע חבר מועצה המואשם בפלילים לא יעסוק בענייני כספים

בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון: בית המשפט קבע חבר מועצה המואשם בפלילים לא יעסוק בענייני כספים

בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון בית המשפט פסק: חבר מועצה נגדו הוגש כתב אישום חמור בגין הוצאת כספים במרמה מקופת המועצה לא יוכל לכהן כיו"ר וועדה, ולא יורשה לעסוק בעניינים הכספיים במועצה

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבית המשפט המחוזי בנצרת בבקשה להפסיק את כהונתו של חבר המועצה אבו ליל, בעקבות כתב אישום חמור שהוגש נגדו. בכתב האישום יוחסה לו הוצאה במרמה של 10 מיליון ₪ מקופת המועצה בשנים 2004-2008. בית המשפט המחוזי בנצרת פסק כי אבו ליל לא יוכל לכהן כיו"ר ועדה ולא יורשה לעסוק בענייניה הכספיים.

יש לציין כי החוק במתכונתו הנוכחית לא מחייב הדחת חבר מועצה שהוגש נגדו כתב אישום, אולם טענת התנועה לאיכות השלטון הייתה שבמקרים בהם ישנו חשש לפגיעה באמון הציבור יש לשקול את הדחת חבר המועצה. בנוסף, טענה התנועה לאיכות השלטון שהיה על הממונה מטעם משרד הפנים להעביר את אבו ליל מתפקידו, גם בהיעדר הוראת חוק, שכן "זכותו של נבחר ציבור להמשיך לכהן נחלשת כשהוא מואשם בפלילים". נשיא בית המשפט, השופט יצחק כהן, קיבל את עמדת התנועה לאיכות השלטון והוסיף בפסק הדין ש"ראוי שהמחוקק ייתן דעתו גם לסוגיית חבר מועצה, וישווה מעמדו לראש רשות לעניין הפסילה".

השופט כהן קבע כי יש מקרים בהם מוצדק לפסול חבר מועצה מכהונתו בטרם הרשעתו. השופט הזכיר גם את חוק הרשויות המקומיות החדש, שמאפשר השעיית ראש רשות שהוגש נגדו כתב אישום, אבל לא מזכיר חברי מועצה.
נקבע ש"אבו ליל הינו בחזקת חף מפשע עד שלא יוכח אחרת, אולם יש לבחון מהות תפקידו במועצה והאם יש לו נגיעה לכספים או השפעה על נושאים עיקריים".