צמצום הפטור מהגבלים עסקיים על תוצרת חקלאית

צמצום הפטור מהגבלים עסקיים על תוצרת חקלאית

התנועה לאיכות השלטון בשיתוף פעולה עם ארגונים נוספים העבירה לחברי השדולה לצמצום יוקר המחייה נייר עמדה לצמצום הפטור מהגבלים עסקיים על תוצרת חקלאית
התנועה לאיכות השלטון יחד עם היוזמה לפירוק הריכוזיות ותנועת הצרכנים העבירו נייר עמדה לחברי השדולה למניעת יוקר המחייה לקראת תיקון החוק לפטור על תוצרת חקלאית במטרה לחזק את כוחם של המגדלים הקטנים בשוק החקלאי, ומנגד, הגנה על צרכנים שרוכשים את הסחורה החקלאית.
התנועה לאיכות השלטון מברכת על הצעדים האופרטיביים שהתחוללו בחודשים האחרונים לתיקון אשר מתקשה לקרום עור וגידים במשך קרוב לחמש עשרה שנים. אין ספק, כי כל צמצום של הפטורים הקבועים בחוק חיובי, ומקדם את תכליותיו המקוריות של החוק – הגנה על הציבור מפני הגבלת התחרות במשק או פגיעה בה.
למרות תמיכת התנועה לאיכות השלטון בתיקון לחוק, ישנה הסתייגות מהדרך שנבחרה וקוראת לשינוי הצעת החוק כך שזו תפעל לטובת ציבור המגדלים הקטנים וציבור הצרכנים באופן כללי. ההסדר המוצע לא פועל לחיזוק כוחם של המגדלים ומותיר אותם חלשים אל מול המשווקים והקמעונאים.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי שינוי החוק לטובת המגדלים והצרכנים צריך להיעשות על ידי חמישה עקרונות מרכזיים: ביטול הפטור הגורף הניתן כיום, נתינת פטור ספציפי לפי נתח שוק, פטורים למשווקים של סחורות חקלאיות לפי נתח שוק, הגדרה מחודשת של המונח "מגדל", והרחבת תחולת הפטור לפי נתח שוק.
העמדה המרכזית היא ביטול הפטור הגורף החל על ההסדרים הכובלים האנכיים בין מגדלים למשווקים, ולאפשר הסכמים שכאלה רק כאשר המשווק מחזיק בנתח קטן משוק השיווק על מנת שיתקיים למגדל כוח מיקוח רב אל מול המשווק. בנוסף, ההגדרה של "מגדל" רחבה מדי ועשויה לגרום למצב בו המגדלים הקטנים יקופחו לרעה על ידי משווקים גדולים כי יש להם אפשרות לגידול 25% של תוצרת חקלאית.
מקריאת התיקון לחוק נראה כי הוא אינו פועל לטובת הצרכנים עקב חשש מפני מגדלים "חזקים מידי" ויכולת ריכוזית בלתי תחרותית שלהם. בנוסף, אין בכלל התייחסות למתן סמכות פיקוח לממונה על הגבלים עסקיים לפקח על חלוקת הפטורים ואף לבטל פטור מהחוק במידה שמדובר במקרה קיצוני של פגיעה בתחרות.
צעדים אלה חשובים ומתבקשים בחקיקה על מנת להבטיח תחרות הוגנת, חוסר ריכוזיות, והגנה על הצרכנים והחקלאים הקטנים במשק.