פורום הארגונים הכלכליים חברתיים בוועדת הכלכלה: הפטור מהסדר כובל למשווקים- שערוריה שחייבת להפסק.

פורום הארגונים הכלכליים חברתיים בוועדת הכלכלה: הפטור מהסדר כובל למשווקים- שערוריה שחייבת להפסק.

*הצעת החוק הנוכחית אינה פותרת את הכשלים בשוק החקלאות הנגרמים כתוצאה מהפטור מהסדר כובל.
*3,000 חקלאים הגיש ליו"ר ועדת הכלכלה עצומת תמיכה בתיקון החוק ובנוסח המוצע ע"י הארגונים הכלכליים חברתיים
עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים: "55 שנה אחרי חוק ההגבלים הראשון הגיע הזמן שישראל תפסיק לייצר מונופולים. הצעת החוק הנוכחית לא מפסיקה את ייצור המונופולים. ראוי שנבחרי העם ידעו שכאשר הם מאשרים את המסמך הזה הם מייצרים מונופולים. אני בעד לתת לחקלאים להתאגד, אך כשמגיעים למונופול – זה לא מוצדק."
עו"ד נילי אבן חן, התנועה לאיכות השלטון מבקרת אף היא את נוסח תיקון החוק המוצע: "הנוסח המוצע נותן פטור רחב וגורף למשווקים ולמגדלים בלי קשר לגודלם בשוק. כלומר, תאום מחירים מותר גם אם מדובר במשווקים ומגדלים בעלי נתח שוק גדול.בנוסף, הצעת החוק מאפשרת תכנונים יצירתיים על מנת לחמוק מתחולתו. כך, למשל, יוכל להיחשב כמגדל הזכאי לפטור גם מי שמחזיק ערוגת מלפפונים או עגבניות ולנצל בכך הפטור הספציפי ע"מ ליצור הסדרים כובלים ולהיפך ממטרותיו של החוק "
איציק אלרוב, יו"ר תנועת הצרכנים, מובילת המאבק ביוקר המחיה: " הגיע העת להפסיק עם העוול רב השנים שגורם לניפוח מחירים ולפערי תיווך של מאות אחוזים בשווקי הפירות והירקות, החלב, הביצים והבשר שנובעים בין השאר בשל הפטור השערורייתי מהסדרים כובלים שניתן בדיוק למי שאסור היה שיקבלו"
יעקב לבי, יו"ר הפורום הארגונים הכלכליים חברתיים : כיום, מה שאסור ופלילי לאזרח הקטן מותר למעשה לתאגידי השיווק הדורסניים. זהו פטור מהגבלים עסקיים שכולו חוצפה ומחדל היסטורי ופורום הארגונים הכלכליים חברתיים יאבק למען צמצום הפטור לחקלאים בלבד ולא לחוליות שגוזרות הון על כיסו של האזרח /חבר כנסת שיצביע בעד תיקון המחדל באופן החלטי והרמטי שותף למעשה להוזלת מאות מוצרי יסוד בסיסיים לרמת מחירים הוגנת והציבור יודה לו על כך בכל קנייה בסופר. זהו אות קין על כלכלת ישראל שרבבות פעוטות בישראל אינם זוכים לטעום בננה, תפוח או ירק טרי בשל מחיריהם הגבוהים. אנו כאן בכדי לזעוק את זעקת האמהות הכואבות"
דוגי ישראלי המייצג את מאבק החקלאים: "יש לעשות סדר בענף החקלאות במדינת ישראל: ולהסדיר את יחסי מעמד המגדלים, מעמד המשווקים ו'עסקני' החקלאות. פער התיווך במדינת ישראל הוא בלתי נסבל ו"דופק את הצרכנים" ואת החקלאים. אנו טוענים כי הגיע הזמן לעשות סוף לדבר הזה. שתאום המחירים שהתאפשר עד היום ושנעשה גם כלפי מעלה וגם כלפי מטה ביחס למגדלים חייב להפסק. צריך להבין שבעניין זה המגדלים הם באותו הצד של הצרכן. ברגע שהחוק הזה יעבור ואסור יהיה לעשות את התאום הזה בגיבוי כל המועצות (מחירונים יומיים המוטים כלפי מעלה וכו' הצרכנים ייהנו ממחירים נמוכים והחקלאים יוכלו לשרוד.