איכות השלטון והפורום הישראלי לאנרגיה לממונה על הנפט: עכב את מתן החזקה במאגר לוויתן עד לפתרון סוגיית ההסדר הכובל

איכות השלטון והפורום הישראלי לאנרגיה לממונה על הנפט: עכב את מתן החזקה במאגר לוויתן עד לפתרון סוגיית ההסדר הכובל

התנועה לאיכות השלטון והפורום הישראלי לאנרגיה פנו במכתב דחוף לממונה על עניני הנפט במשרד האנרגיה, מר אלכסנדר וורשבסקי, בדרישה כי יעכב את מתן החזקה במאגר הגז לוויתן לחברות דלק, נובל אנרג'י ורציו, וימנע מהארכה נוספת של רשיון החיפוש – כל עוד לא נפתרה סוגיית ההסדר הכובל במאגר.
בפנייה לממונה על הנפט, כותב עו"ד דניאל דושניצקי, מהתנועה, כי מדובר בהחלטה היסטורית, שעתידה להשפיע על כלל אזרחי ותושבי המדינה בעשורים הבאים: "הגז הטבעי הוא משאב חיוני בבעלותה המלאה של המדינה…כל החלטה בעניין מתן רישיונות (או הארכתם) מתחייב שתינתן כאשר אינטרס הציבור נמצא לנגד עיני הממונה. הארכת הרישיונות ו/או מתן החזקה, תוך התעלמות מההסדר הכובל ומההיתכנות לשליטה הזרה במאגר, עולה כדי חוסר סבירות קיצונית, שכן על הממונה החובה להתחשב בקיומו (לרבות ההיבט הפלילי, לכאורה) של ההסדר הכובל והשלכותיו ובאינטרסים ארוכי-הטווח של המדינה".
בתנועה לאיכות השלטון מדגישים כי הסדר כובל מהווה עבירה פלילית חמורה לפי הדין הישראלי, שדינה עד חמש שנות מאסר, וגם עוולה אזרחית. ההסדר הכובל עוגן כפשע בחוק ההגבלים העסקיים, מתוך החשש לפגיעה בתחרות במשק והפגיעה הגלומה בו בציבור. הממונה על ההגבלים העסקיים הודיע עוד בשנת 2011 כי הוא שוקל לקבוע כי השותפוׂת בזכויות הנפט במאגר הגז הטבעי לוויתן הן צדדים להסדר כובל, אולם טרם השלים את בדיקתו בעניין.
בתנועה לאיכות השלטון ובפורום מציינים כי ההסדר הכובל בין המחזיקות ברישיונות החיפוש במאגר לוויתן מונע כל תחרות במשק הגז הטבעי בישראל. שכן, הלכה ולמעשה עתודות הגז הצפויות לשמש את כלל תושבי מדינת ישראל בעשורים הקרובים, ושהן משאב חיוני ביותר, מצויות כולן בידי גורם יחיד, שאף הוכרז כמונופולין באספקת גז – תוך פגיעה אנושה בציבור, שבהעדר תחרות משלם מחיר מונופוליסטי על הגז.
לדברי מנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה, הגב' יעל כהן פארן: "לא יעלה על הדעת שהמדינה עצמה תתמוך בהסדר כובל ותיעשה שותפה (אף בעקיפין) לעבירה פלילית מתוך לחצים לכאורה מטעם גורמים פרטיים או לאור עוצמתם הבלתי מוגבלת כמעט של אותם גופים. לא ייתכן כי יד אחת של המדינה תקבע בחקיקה ובפועל כי מעשה מסוים מהווה עבירה פלילית, וידה האחרת תיתן היתר לפעול בניגוד לחוק."
כמו כן, חוק הריכוזיות, אשר לתנועה לאיכות השלטון היה תפקיד חשוב בקידומו, קובע מפורשות כי על גוף מאסדר לקחת בחשבון שיקולי ריכוזיות בבואו להקצות זכות לגורם ריכוזי. לפיכך, אף שהפרק הרלוונטי בחוק הריכוזיות טרם נכנס באופן רשמי לתוקף, על הממונה על ענייני הנפט לקבל את החלטותיו בשים לב לעקרונות המנחים הקבועים בחוק הריכוזיות, ולריכוזיות המוחלטת במשק הגז הטבעי, ולפגיעה הוודאית בתחרות. מתן חזקה או הארכת רישיון סותרות את היעד אותו הציבה המדינה עצמה – יצירת תחרות וריבוי ספקים במשק הגז הטבעי, לשם הפחתת המחיר והשאת התועלת לציבור מן המשאב שבבעלותו.
בנוסף מציינת התנועה לאיכות השלטון כי בשל העסקה המתוכננת למכירת כרבע ממאגר לוויתן לחברת וודסייד האוסטרלית, קיים חשש כי חלק הארי של הזכויות במאגר יהיה בידי חברות זרות. כיום מחזיקות במאגר חברת נובל אנרג'י (39.66%) הרשומה באיי קיימן, ושותפויות הגז הישראליות דלק (22.76%), אבנר (22.76%), ורציו (15%). התנועה קוראת לממונה על עניני הנפט לקבוע הגבלות ברישיון ו/או החזקה שתינתן, כך שיבטיחו את האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ושל הציבור הישראלי במאגרים, בעיתות שגרה וחירום.
בתנועה ובפורום מבקשים להדגיש כי אף שחלפו למעלה משלוש שנים מגילוי הגז במאגר לוויתן (ביום 29.12.2010), חברות הגז טרם החלו בפעולות הדרושות לפיתוח השדה ולאספקת הגז למשק. זאת, בניגוד לחובתן לעשות כן, כאמור בחוק הנפט. למרות זאת, הממונה על עניני הנפט האריך את רשיון החיפוש במאגר ארבע פעמים – אף שהחוק מאפשר לו להאריך את הרשיון בשנתיים ימים בלבד לאחר הגעה לתגלית, וזאת כדי לתת סיפק לבעל הרישיון למלא את חובותיו. רשיון החיפוש במאגר לוויתן פג ב- 20/03/2014.
לפיכך, דורשים התנועה למען איכות השלטון והפורום הישראלי לאנרגיה מהממונה על עניני הנפט להימנע בשלב זה ממתן חזקה במאגר לוויתן, או לחילופין, באם יחליט הממונה להאריך את רישיונות החיפוש במאגר פעם נוספת – להכניס מעין "הערות אזהרה" בתנאי הרישיון, כך שיובהר כי אם אכן יקבע כי מתקיים הסדר כובל כאמור, הרי שהרישיונות יפקעו מאליהם ולא יוארכו עוד.