התנועה לאיכות השלטון למשרד המשפטים: יש לאפשר המלצה על מתן תעודת הוקרה גם למי שלא קיבל תעודת ממצאים

התנועה לאיכות השלטון למשרד המשפטים: יש לאפשר המלצה על מתן תעודת הוקרה גם למי שלא קיבל תעודת ממצאים

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ג') למשרד המשפטים בבקשה לשנות את הכתוב באתר האינטרנט של משרד המשפטים. לפי האתר, מוזמן הציבור להמליץ על מועמדים להענקת תעודות הוקרה, כאשר "תנאי להגשת המלצה לשרת המשפטים לקבלת תעודת הוקרה הוא קיומה של תעודת ממצאים שקיבל המועמד מאת גוף מבקר".
התנאי לפיו רק מי שניתנה לו תעודת ממצאים יוכל להיות מועמד לקבלת תעודת הוקרה, עומד בניגוד ללשון החוק לעידוד טוהר המידות בשירות הציבור, והתקנות לעידוד טוהר המידות בשירות הציבור ואף בניגוד לקריאת שרת המשפטים בנושא מחודש פברואר השנה.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה למשרד המשפטים, כי התנית קבלת תעודת ממצאים לשם הגשת מועמדות לקבלת תעודת הוקרה, אינה מתיישבת עם לשון החוק והתקנות, פוגעת בתכליתו, עומדת בניגוד לקריאת שרת המשפטים בנושא ובמבחן המציאות אינה ישימה בשלב זה. מטרתו של החוק להכיר בכל עובד שפעל וניתן למצוא כי תלונתו מבוססת כזכאי לתעודת הוקרה, אך החוק אינו מיושם הלכה למעשה, הן מחוסר בהירות של הוראות החוק והתקנות והן, לעיתים, מחוסר רצון או מניעים אחרים. משמעות צמצום ההגדרה של "תלונה מבססת" לכדי תעודת ממצאים בלבד, הינה הערמת קשיים נוספים על יישומו של החוק, אשר ממילא נתקל בקשיים רבים עוד מיום חקיקתו.
ישנן הוראות חוק אשר עשויות לקדם המאבק בשחיתות וביכולתן להוביל לשינוי תפיסתי חברתי עמוק, ביחס לאלה שחושפים שחיתות וביחס לאקט החשיפה. כל שנותר לעשות הוא להוביל ליישום אפקטיבי של הוראות החוק.