איכות השלטון בעתירה לבג"ץ בבקשה למתן צווים על תנאי, מתן צו הצהרתי וצווי ביניים ובטלותו של "חוק שקד"

איכות השלטון בעתירה לבג"ץ בבקשה למתן צווים על תנאי, מתן צו הצהרתי וצווי ביניים ובטלותו של "חוק שקד"

בעקבות חקיקת חוק הגיוס, הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"צ בבקשה למתן צווים על תנאי, צו הצהרתי וצווי ביניים

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (יום ד') עתירה לבג"צ נוכח חקיקת "חוק שקד" שעבר היום. התנועה מבקשת מבית המשפט להוציא צו על תנאי כנגד הכנסת אשר יורה לה לנמק מדוע לא תבטל את "חוק שקד" בשל הפגיעה הקשה, הבלתי חוקתית, הבלתי שוויונית והבלתי מידתית, של הצעת החוק בזכויות יסוד המעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. זאת ועוד, מבקשת התנועה לאיכות השלטון צו על תנאי כנגד הכנסת אשר יורה לה לנמק מדוע לא תבטל את "חוק שקד" הקובע הסדרים שונים לציבורים שונים בנוגע לחובת השירות הצבאי תוך פגיעה קשה בעקרון השוויון ותוך הפליה בין דם לדם.
זאת ועוד, התנועה לאיכות השלטון מבקש צו על תנאי כנגד ממשלת ישראל היורה לנמק מדוע לא יוענקו אפשרויות הבחירה השונות בהן אפשרות לדחיית שירות, לשירות אזרחי, לשירות מקוצר וללימוד תורה במקום שליבם חפץ. כמו כן, צו על תנאי כנגד שר הביטחון וצה"ל אשר יורה לנמק מדוע לא ימנעו מלהעניק לתלמידי הישיבות את אפשרויות הבחירה שהחוק מעניק להם (פטור מגיוס; שירות אזרחי; לימוד תורה) ולחלופין יעניקו אותם גם ליתר האזרחים בישראל. בשל כל אלו, התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבית המשפט להצהיר על בטלותו של חוק שקד.

התנועה לאיכות השלטון מבקשת גם מבית המשפט להוציא צווי ביניים להימנע מלפרסם את התיקון לחוק שירות ביטחון, "חוק שקד" ברשומות עד אשר תתברר ותוכרע העתירה. כמו כן, צו ביניים אשר יורה לשר הביטחון וצה"ל להימנע מלפטור יוצאי צבא משירות צבאי ולהימנע מדחיית שירותם עד לבירור והכרעה בעתירה וכן לקבוע דיון דחוף בעתירה נוכח חשיבותה והשפעתה על זכויות יסוד והחברה בישראל.

הטיעונים המשפטיים בעתירת התנועה לאיכות השלטון מתבססים על כך כי המתווה ב"חוק שקד" אינו חוקתי, וזאת משום שהוא פוגע בשוויון, פוגע בזכויות יסוד חוקתיות בצורה שאינה מידתית ונכשל פעם אחר פעם במבחנים אשר קבעה הפסיקה לעניין מתווה החקיקה. כמו כן, החוק עושה הבחנה בוטה בין ציבורים שונים במדינת ישראל, בין זכויות המוענקות לאזרחים רק משום השתייכותם המגזרית, בין אדם לאדם – בין דם לדם.

לעמדת התנועה לאיכות השלטון, כפי שהוצגה בעתירה, החוק החדש לא רק שאינו שם קץ לעוול רב השנים, המתמשך, הפוגע פגיעה חמורה לאין שיעור באוכלוסיית המתגייסים ובערכים חשובים כמו ערבות הדדית ודאגה לזולת בחברה, אלא מקבע ומנציח את אותו הסדר פוגעני, חוק זה דינו להתבטל באחת, משום היותו בלתי חוקתי.
לעתירה
פרסום בגלובס