איכות השלטון לשר האוצר: יש לדחות על הסף דרישת הלבנת חריגות השכר לעובדי חברת החשמל

איכות השלטון לשר האוצר: יש לדחות על הסף דרישת הלבנת חריגות השכר לעובדי חברת החשמל

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') לשר האוצר בקריאה לבחון את "חבילת ההטבות" לעובדי חברת החשמל ולדחות על הסף דרישות הלבנת חריגות שכר
רקע
בימים האחרונים מתגלות מחלוקות במשרד האוצר ובוועדת ההיגוי לרפורמה במשק החשמל באשר לרפורמה בחברת החשמל לישראל, בדגש על חבילת ההטבות ("חבילת הפיצויים") שתעניק המדינה לעובדי החברה. מפרסומים עולה כי עובדי חברת החשמל דורשים מספר הטבות ופיצויים, על מנת לאפשר את קידומה של רפורמת החשמל, שדו"ח בעניינה צפוי להתפרסם בשבוע הבא. "חבילת הפיצויים" עתידה לכלול תוספת לפנסיה לעובדים הקיימים בסך כ-2 מיליארד ש"ח; פנסיית גישור מיום הפרישה המוקדמת ועד ליום הפרישה הקבוע בחוק, בסך כ-4 מיליארד ש"ח; מענק רפורמה בסך כ-400 מיליון ש"ח; והלבנת חריגות השכר בשווי של למעלה מ-150 מיליון ש"ח בשנה. העלות הכספית הכללית של דרישות אלו תעמוד על למעלה מ-6.5 מיליארד ש"ח.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני שר האוצר כי יש להימנע ככל הניתן מפגיעה בלתי סבירה בקופה הציבורית ובציבור הנהנה משירות המונופול באינטרס הציבורי ובאמון הציבור בגופי האסדרה הישראליים. לפיכך, ראוי כי ההטבות תיבחנה היטב, כדי להבטיח שלא תינתנה הטבות בבחינת "כפל פיצוי" או הטבות החורגות מכל נורמה ציבורית ראויה. לא זו אף זו, על חבילת ההטבות להיות תלויה במידת שיתוף הפעולה של העובדים עם קידום הרפורמה. בחינה זו מחוייבת המציאות, נוכח רפורמת הנמלים משנת 2005 והביקורת החריפה שלה זכתה רפורמה זו.
מעבר לכך, באשר לדרישת הלבנת חריגות השכר, התנועה מציינת כי יש על כלל גופי האסדרה בישראל לדחות דרישה מעין זו על הסף, וזאת מאחר וכל פעולה אחרת עלולה לתמרץ את עובדי חברת החשמל או כל עובדי מגזר דומה לפעול לכאורה שלא על פי החוק ולא על פי האינטרס הציבורי וביום מן הימים יוכלו הם להלבין את מעשיהם – בתמיכת המדינה: "לא ייתכן שהמדינה תתמוך הלכה למעשה בפעולה בניגוד לחוק ללא כל הצדק. התנהלות זו הינה בלתי סבירה."
נוכח כל האמור לעיל, התנועה קוראת לשר האוצר להפעיל את סמכותו ולהימנע ממתן הטבות בלתי סבירות לעובדי חברת החשמל במסגרת רפורמת החשמל, ולהתנגד ללא כל סייג להלבנת חריגות השכר.