התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש: הבהר עמדתך בהליך מינוי דירקטורים לחברות ממשלתיות

התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש: הבהר עמדתך בהליך מינוי דירקטורים לחברות ממשלתיות

רקע
עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, פרסם חוות דעת בעניין תוכנית "נבחרת הדירקטורים", אשר קובעת, לכאורה, כי על אף גיבוש "נבחרת המועמדים" האמורה, על פי הדין הקיים אין חובה על השרים לבחור מתוך אותה הנבחרת, כך שלמעשה, על אף התכנית האמורה, עדיין עומדת לשרים האפשרות לבחור מועמדים מבלי להזדקק לרשימה שנקבעה.
התנועה למען איכות השלטון בישראל פועלת מזה שני עשורים על מנת להביא להסדרת הליך מינוי הדירקטורים בחברות הממשלתיות, ועל מנת לקדם שירות ציבורי מקצועי, איכותי אשר חף מהטיות פוליטיות ומשיקולים שאינם ענייניים.
במרוצת השנים, בעקבות עתירות התנועה לאיכות השלטון נעשו צעדים משמעותיים לקידום נורמות אלו, ביניהם בפסק הדין שניתן בבגץ 932/99 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' יושב-ראש הוועדה לבדיקת מינויים כבוד השופט (בדימוס), נג (3) 769, אשר יצק תוכן לשאלת הכישורים המיוחדים אליהם נדרש מועמד בעל זיקה לשר, על מנת ליצור איזון המגן על הציבור מפני מינויים שאינם ראויים.
ולכן, התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש והדגישה כי אינה היא מאמצת את דבריו של עוה"ד ליכט, לפיהם "מינוי דירקטורים על בסיס קשרים ולא על בסיס כישורים והתאמת המינוי לצורכי החברה – פוגע פגיעה קשה בתפקוד החברות ובאמון הציבור בחברות הממשלתיות, ועלול להשליך גם על דרגי הניהול האחרים בחברות".
התנועה לאיכות השלטון הדגישה בפני היועמ"ש כי עמדתו של עוה"ד ליכט, מרוקנת מתוכן את כל שנעשה עד כה, את עבודת הוועדה, מייתרת את המשאבים העצומים שהושקעו בגיבוש הרשימה האמורה, ומחזירה אותנו לימים שקדמו לתכנית. עמדה כזו אף פוגעת באלפי האזרחים שסברו לתומם שהגשת המועמדות במסגרת ההליך שהתקיים מבטיחה, כי מועמדותם תישקל בצורה עניינית ושוויונית.