איכות השלטון ליו"ר הכנסת: מהי עמדתך וכיצד מתכוון לפעול נוכח נסיונות לשינוי שיטת בחירת הנשיא

איכות השלטון ליו"ר הכנסת: מהי עמדתך וכיצד מתכוון לפעול נוכח נסיונות לשינוי שיטת בחירת הנשיא

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין בבקשה לגילוי דעת מטעמו על נושא הניסיונות לשינוי שיטת בחירת הנשיא, וכיצד מתכוון לפעול בנושא נוכח תפקידו האמון על הליך בחירת הנשיא
בימים האחרונים אנו עדים לסערה תקשורתית אשר בעינה עומדת הידיעה לפיה, לכאורה, מתכוונת הכנסת לפעול לשם שינוי שיטת הבחירה לנשיאות המדינה, ואף לביטול המוסד. וזאת, בשעה שנשיא המדינה המכהן, מר שמעון פרס, צפוי לסיים את כהונתו כבר בחודש יולי הקרוב, ובזמן שהליך הבחירות לנשיאות המדינה יצא זה מכבר לדרכו, ונמצא כעת בישורת האחרונה.
נוכח הדברים, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליו"ר הכנסת בבקשה לדעת כיצד מתכוון לפעול בעניין, נוכח סד הזמנים הקצר שנותר עד למועד הבחירות לנשיאות, ונוכח העובדה כי ההליך יצא לדרך.
התנועה לאיכות השלטון סבורה, כי כל שינוי מהותי מסוג זה, בין אם המדובר בשינוי הליך הבחירה, ובין אם המדובר בביטולו של המוסד עצמו, מהווה שינוי משמעותי היורד לשורשי השיטה הדמוקרטית החוקתית במדינת ישראל. שינוי כזה אסור שיעשה מבלי לבחון את כלל היבטיו והשפעותיו, ובוודאי שלא "תוך כדי תנועה" ולאחר שההליך כבר יצא לדרכו ונמצא כעת בעיצומו.
זאת ועוד, ראוי ליתן את הדעת על המשמעויות הכבדות שיש להליך כזה על אמון הציבור על דרך קבלת ההחלטות בממשלה ובית המחוקקים, העלויות הכלכליות הכרוכות בהערכות למהלך בזק שכזה, והשלכות נוספות העלולות לנבוע משינוי זה.
אי לכך, מבקשת התנועה לאיכות השלטון מיו"ר הכנסת לגילוי דעת רשמי מטעמו, מקום בו תוקף תפקידו אמון יו"ר הכנסת על הליך בחירתו של נשיא המדינה, הליך אשר נכנס כעת לישורת האחרונה, בהובלתו ובניהולו.