איכות השלטון ואדם טבע ודין בעניין תזכיר חוק מיסוי רווחי נפט: פרסמו את הדו"חות וההמלצות לחוק

איכות השלטון ואדם טבע ודין בעניין תזכיר חוק מיסוי רווחי נפט: פרסמו את הדו"חות וההמלצות לחוק

התנועה לאיכות השלטון, ואדם טבע ודין פנו למשרד האוצר והעירו הערותיהם לתזכיר חוק מיסוי רווחי הנפט. הארגונים מבקשים לקבוע באופן מפורש את מדיניות המיסוי על רווחי הייצוא וזאת בטרם חתימה על חוזי ייצוא, ומבלי להבטיח הבטחות שלטוניות באופן שאינו שקוף לציבור ואינו מובא לידיעתו ולהערותיו
התנועה לאיכות השלטון יחד עם אדם טבע ודין פנו למשרד האוצר בדרישה לפרסם את דוחות והמלצות לחוק מיסוי רווחי נפט. לטענת הארגונים לא רק שההכרעה בנושא צריכה להתקבל במסגרת דיון ציבורי פתוח בוועדות הכנסת ובדרך של הסדר ראשוני. יש לקבוע באופן מפורש את מדיניות המיסוי על רווחי הייצוא וזאת בטרם חתימה על חוזי ייצוא ומבלי להבטיח הבטחות שלטוניות באופן שאינו שקוף לציבור ואינו מובא לידיעתו ולהערותיו.
כמו כן, על מנת לאפשר שיתוף ציבור אמיתי יש לפרסם את עמדת היועצים והדוחות שהוגשו בנושא, מסמכי הסקירה הבין לאומית והמלצותיהם, שכן ללא שקיפות מלאה לא יתאפשר הליך אמיתי של שיתוף הציבור. עמדת הארגונים היא כי יש לפרסם את הדוחות החיצוניים והעמדות השונות שהוגשו למשרד האוצר למען גיבוש תזכיר חור ובהקדם.
בין הדגשים אותם מעלים הארגונים היא כי יש לוודא שיישום של הוראות המיסוי ייקבע בחקיקה ראשית מאחר והותרת החלק העיקרי מחוץ לתזכיר החוק והותרת קביעתו בתקנות הינה בניגוד לעקרון השלטון. כמו כן, יש להוסיף לתזכיר החוק סעיף מטרה אשר יבהיר את המטרות אשר מבקשים להשיג במיסוי רווחי הייצוא. בהתאמה, יש להבטיח כי המס אשר יוטל על הגז שיועד לייצוא יהיה בשיעור של 50% למן הרגע הראשון. בנוסף, יש להבהיר מה "מחיר ההעברה" עליו יוטל היטל המס. כמו כן, יש לקבוע את שיעור התשואה בחקיקה ראשית ולא בתקנות. זאת ועוד, יש צורך לתקן את החוק ולהוסיף כי המנהל צריך לפרסם נימוקים, להציג את טענותיו בכנסת, ולאפשר מתן תגובה מהציבור.
בכל הקשור לחובת הדיווח והענישה הפלילית, מדגישים הארגונים כי יש לקבוע כי עבירת מסירת דוחות לא נכונים הנה עבירה המקימה אחריות קפידה, ויש להגדיל את הקנסות הכספיים. כמו כן, לעמדות הארגונים על משאבי הגז והנפט המיוצאים יש להטיל שיעור תמלוגים גבוה מהקבוע כיום בחוק הנפט (12.5%) ולראות בתמלוגים ככלי פיסקאלי מרכזי יותר במערכת הפיסקאלית.
כמו כן, הארגונים מציינים כי יש להוסיף לתזכיר החוק, סעיף שמבהיר כי המתווה אשר נקבע כיום נתון לשינויים במידת הצורך במהלך השנים.