איכות השלטון: אין לאשר היתר שליטה בחברת "כלל ביטוח" לחברת JT capital

איכות השלטון: אין לאשר היתר שליטה בחברת "כלל ביטוח" לחברת JT capital

התנועה לאיכות השלטון פתה היום (יום א') לממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון ולמשנה ליועמ"ש בדרישה כי מטעמי טובת הציבור לא תאושר מכירת גרעין השליטה בחברת "כלל ביטוח" לחברת JT capital וכי תחוייב איי.די.בי פיתוח במכירת המניות בדרך של הנפקה לציבור
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, גב' דורית סלינגר, ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מר אבי ליכט, בדרישה לאסור את המכירה של גרעין השליטה בחברת "כלל ביטוח", המנהלת מעל 150 מיליארד שקלים השייכים לציבור, לחברת JT capital, ובכך לקטוע את שרשרת העברת השליטה בכספי ציבור מיד ליד.
התנועה לאיכות השלטון מציינת בפני סלינגר וליכט, כי החוק לפיקוח על שירותים פיננסיים מחייב את המפקחת על הביטוח לפעול בהתאם לטובת הציבור בבואה לתת היתר שליטה. שימור המצב בו יחיד המחזיק בגרעין שליטה מחזיק למעשה בשליטה על כספי הציבור, מוביל לכך שכספים אלו ינוהלו בדרך ההולמת את טובת בעל השליטה ולא את טובתו של הציבור.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה עוד, כי לאורך השנים, גרעיני השליטה הוכחו כמזיקים לכספי הציבור המנוהלים בחברות בהן קיימת שליטה ריכוזית. הקשיים הכרוכים בקיומו של גרעין שליטה גוררים הלשכות חמורות על אופן ניהול החברה ותפקודה. השלכות אלו חמורות במיוחד כשמדובר בגוף מוסדי אשר כל נכסיו וכל הונו מורכבים מכספיו של הציבור. המציאות במשק הישראלי הוכיחה לא אחת כי ההצדקות לקיומם של גרעיני השליטה אינם מחזיקים מים, ולצד החסרונות הברורים הטמונים בהם, מתחייבת המסקנה כי מציאות זו חייבת להשתנות.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי בעסקה הנוכחית, ההכרח בפירוק גרעין השליטה מתחזק: מצידו האחד של המתרס עומד בעל השליטה, אשר מתכוון ממילא למכור את מניותיו בחברה, כאשר מנגד "זועקת" הפגיעה בציבור ובקניינו. במצב דברים זה, קיימת הצדקה חזקה ביותר לנצל את ההזדמנות של מכירה יזומה מצד בעל השליטה, ואין כל מקום לספק בדבר עליונותו של אינטרס הציבור.